KORT OF LANG HAAR?


Deze week zag ik op Facebook onderstaande post bij Wifty. Een post over kort of lang haar? De gemiddelde leeftijd waarop vrouwen hun haren laten kort knippen is 46 jaar. Ik was 49 toen ik er steeds meer en meer liet afknippen.


Het deed me herinneren aan vroeger toen ik jong was en nog zei: “Als ik veertig jaar ben dan laat ik mijn haar korter knippen en als ik zestig ben dan neem ik het korte haar van Jane Fonda.”

Foto van thehairstyler.com

Ik heb lange tijd rondgelopen met een foto van haar voor wanneer ik wat ouder zou zijn. Nu in de tijd van internet hoef ik die foto niet meer bij te houden. Ik googelde en vond direct een foto van haar met mijn favoriete kapsel voor later wanneer ik een Sixty ben. Maar dat is al binnen zes jaar dus misschien hou ik het bij voor wanneer ik een Seventy ben.



Ik ben met veel haar geboren en ons mama heeft er altijd op gevloekt. Daarom liet ze het steeds kort knippen want dan had ze er geen last van en met last bedoel ik geen gezeur van mij dat ze te hard aan mijn haar trok bij het kammen. Ik had krullen en zij kamde die met een gewone kam en borstel. Ik had heel veel knopen in mijn haar omdat ik een wildebras was en dat kammen deed geen deugd. Ik kan nog altijd niet verdragen dat ze aan mijn haar trekken.

Toen ik veertien was, mocht ik eindelijk mijn haar laten groeien. En ik heb het nadien nog éénmaal heel kort laten knippen na een mislukte kleuring.  Ik droomde er soms van dat ze mijn haar kort hadden geknipt, wat een nachtmerrie. Zo was ik met mijn haar bezig.  Ik zou het altijd lang houden tot mijn veertigste want dan was je te oud voor lang haar. Dat dacht ik toen. Toen ik jong was, leek veertig al zo oud en de veertigers van toen waren niet zo hip en jong gekleed zoals nu. 

Ondertussen ben ik een Wifty en ik laat het nog steeds groeien maar na mijn scheiding liet ik het toch elke keer korter en korter knippen. Mijn kapper weigerde op een bepaald ogenblik om nog korter te gaan. Ik dacht dat wanneer mijn haar kort geknipt werd ook al mijn verdriet en problemen mee geknipt zouden zijn.  Ik dacht een ander mens te zijn maar het is niet omdat je lange haren weg zijn dat ook je miserie weg is.

Terwijl ik dit schrijf, zit ik met een speciaal haarmasker op om het te verzorgen. Om nu een antwoord te geven op de vraag kort of lang haar vanaf een bepaalde leeftijd? Iedereen doet met zijn haar wat hij of zij wilt. Op lang haar staat geen leeftijd. Wat wel belangrijk is, is dat het verzorgd is. Iedereen kiest zijn eigen kapsel of dat nu lang, kort, met krullen, paars, grijs of zonder haar is. Het belangrijkste is dat je je goed in je vel voelt met je kapsel en wat de anderen daarvan denken is dus helemaal niet relevant. En tegen de mannen wil ik zeggen een mooie kletskop is ook niet mis! Ik heb daar helemaal geen probleem mee.

Reacties

Populaire posts van deze blog

GOEDE REIS LIEVE MAMA

HIP HIP HOERA VOOR BAR MARCEL

RUST ZACHT FERNAND

VOLLE MAAN

MAMA WE LATEN JE NIET ALLEEN

EN PLOTS...

ALLEREERSTE POST OP EIGEN BLOG

DEMENTIE: RECLAMESPOTJE VAN EEN GELUKKIGE MAMA IN DE HOME

HET IS WEER VOORBIJ

HOOP DOET LEVEN