HET BOEK VAN VINCENT


Het boek van Vincent is een boek dat toevallig via mijn zus op mijn schoot belandde nadat het eerst ook toevallig in haar handen terecht gekomen was. Het is een boek dat gaat over het veel te korte leven van Vincent die op zijn 36ste bruusk geconfronteerd werd met kanker aan de galwegen stadium 4. De zwaarste graad want de kanker had zich al verspreid in gans zijn lichaam. En toch ging hij moedig en hoopvol de strijd aan.

Zijn vader, Omer Van Cauwenbergh heeft het met veel verdriet geschreven en volledig in eigen beheer uitgegeven. Met dit boek wil hij het verhaal vertellen van zijn sportieve zoon, vader van twee kleine meisjes zodat zij zouden weten hoe mooi hun papa was en hoe moedig hij de strijd tegen kanker aangegaan is. Hij wilt hiermee ook de actieKom op tegen kankersteunen. De bedoeling is dat het boek nadat het gelezen is, niet in je boekenkast komt en ook niet verkocht wordt maar doorgegeven wordt zodat het verhaal verder kan gaan en het winst maakt voor het goede doel.

Het is een familie uit groot Leuven en misschien kennen sommigen onder jullie hen wel. Ik heb het gelezen en nu wil ik het graag aan iemand geven zodat het boek bekend wordt en winst kan genereren. Wie wil het lezen en daarna verder doorgeven? Stuur mij maar een bericht.

Kanker, iedereen kent wel iemand die het heeft of eraan gestorven is. Mijn oudste broer is aan darmkanker gestorven en onze papa heeft prostaatkanker gehad.
Toen onze papa de diagnose van prostaatkanker kreeg, was hij 70. Omdat hij iemand van weinig woorden was en nooit veel vragen stelde, ging ik mee met hem op gesprek bij de oncoloog. Hij begreep ook niet altijd wat de dokters vertelden dus kwam hij vaak zonder de nodige info thuis. En ik ben juist iemand die heel veel vragen stelt en alles tot in detail wil weten, dus ging ik mee. Gelukkig maar want onze papa had in totaal niet geluisterd naar wat de oncoloog gezegd had. Hij zat er verslagen bij en wou het lot zijn gangetje laten gaan. Maar dat was buiten ons mama en mij gerekend.

Toen we thuis kwamen, heb ik het ganse verhaal in gewone taal nog eens herhaald en ons mama en ik stonden volledig achter de operatie. Alles kon weggenomen worden en de kans op volledig herstel was heel groot. Maar onze papa was daar niet zo van overtuigd. Hij was ook iemand die bang was van dokters en ziekenhuizen. Zo was hij eens in zijn onderbroek en op zijn blote voeten uit het ziekenhuis gaan lopen, zo bang was hij.
Gelukkig konden wij hem overtuigen en heeft hij zijn volledige prostaat met kankergezwel laten wegnemen. Die operatie verloopt nu vele anders dan vijfentwintig jaar geleden want toen waren daar wel enkele serieuze nadelen aan verbonden, incontinentie en impotentie.  Hij had het er heel moeilijk mee en soms spijt dat hij het laten doen had. Hij voelde zich minder man en het heeft zijn manier van leven toch wel veranderd.  Maar toen zijn beste vriend aan prostaatkanker stierf omdat hij zich niet had laten opereren, besefte hij toch dat hij de juiste keuze gemaakt had ondanks de minder leuke kantjes. Onze papa heeft nog 13 jaar geleefd en is aan iets totaal anders gestorven.

Ja, soms is het moeilijk om bepaalde beslissingen te nemen. En nu ik het verhaal vertel, vraag ik me af of ik en ons mama wel het recht hadden om hem zo te overtuigen om zich te laten opereren. Wij moesten niet met de gevolgen leven maar hij wel. En ons mama natuurlijk ook een beetje maar zij was iets ouder dan hem en minder hevig en voor haar was dat dus helemaal geen probleem.

Toch wel straf, ik begin met het boek van Vincent en ondertussen vertel ik over onze papa zijn prostaat. 
Maar nu terug naar het boek dat wacht op een volgende lezer. Ben jij de volgende?

Reacties

Populaire posts van deze blog

GOEDE REIS LIEVE MAMA

HIP HIP HOERA VOOR BAR MARCEL

RUST ZACHT FERNAND

VOLLE MAAN

MAMA WE LATEN JE NIET ALLEEN

EN PLOTS...

ALLEREERSTE POST OP EIGEN BLOG

DEMENTIE: RECLAMESPOTJE VAN EEN GELUKKIGE MAMA IN DE HOME

HET IS WEER VOORBIJ

HOOP DOET LEVEN