DEMENTIE: RECLAMESPOTJE VAN EEN GELUKKIGE MAMA IN DE HOME

Gisteren bij ons mama op bezoek geweest, het was goed weer en we hebben naar het grotje gewandeld en nadien een ijsje gaan eten op het terras van Bistro Bo-Bonne. Die hebben speciaal voor de mensen van het rustoord een poortje aan hun tuin gemaakt zodat de mensen niet hoeven om te lopen. https://www.bistrobobonne.be/

Het was goed weer dus ik dacht ik neem ons mama mee naar buiten zodat ze van de buitenlucht kan genieten. Ze was aangenaam verrast dat ik er was. Ze wist niet dat het zondag was en ze had me helemaal niet verwacht. De vraag van vandaag was: “kom je van je werk?” “Neen mama, het is zondag vandaag!” “Ha maar dat wist ik niet!” Enkele minuten later: “kom je van je werk?” “Neen mama, het is zondag vandaag!” “Ha maar dat wist ik niet! Ik denk dat ik die vraag wel vijf keer binnen een tijdspanne van een kwartier heb moeten horen. Ik nam een foto van haar met haar ijsje om naar mijn zus te sturen en vroeg haar haar mooiste lach te tonen wat ze zeer grappig vond.

Toen haar ijsje op was, wandelden we terug naar de home. We gingen daar op het terras zitten en ik liet haar de net genomen foto zien. “Wanneer is die foto genomen?” vroeg ze me. “Daarjuist op het terras, we zijn toch naar Bo-Bonne gewandeld en je hebt daar toch dat ijsje gegeten.” zei ik haar. "Kan je nu geloven dat ik dat al vergeten ben?” was haar reactie. Ze beseft maar al te goed dat ze niet meer kan onthouden. Maar dat besef duurt ook maar vijf minuten en dan is ze dat ook weer vergeten. Dus die vasculaire dementie van ons mama heeft zijn voor- en nadelen. De kunst is om enkel naar de voordelen te kijken. En ja ik moet twintig keer dezelfde vraag beantwoorden maar ik ben zo blij dat ze me nog kent en dat ik met haar nog goed kan communiceren. Ze is nog rad van tong voor haar bijna 90-jarige leeftijd. . Ik vertelde haar dat ik nu al een week aan het bloggen ben. 'Bloggen' dat kent ze natuurlijk niet dus zei ik haar dat ik over mezelf en haar schreef op mijn computer en dat alle mensen dat konden lezen. Ik las haar een stukje voor en ze vond het mooi. Ik vroeg haar of ze aan de lezers wou vertellen hoe goed ze het hier in de home had. Natuurlijk wou ze dat want ze heeft het daar heel goed en de waarheid mag volgens haar altijd gezegd worden. Bij deze een super reclame voor het Woonzorgcentrum Sint-Margaretha te Holsbeek.





Ik had dit nooit durven dromen dat ons mama daar zo gelukkig zou zijn want iedere keer we over een rusthuis praatten, werd ze zeer boos en dreigde ze met lelijke dingen. Hadden we dit eerder geweten dan hadden we ons zoveel zorgen niet moeten maken hebben en had ze zo vaak niet in het ziekenhuis gelegen omwille van het feit dat ze niet meer voor zichzelf kon zorgen. Dus lieve mensen denk goed na, laat je goed adviseren en denk vooral aan de gezondheid van je allerliefste dementerende schat.

Reacties

Populaire posts van deze blog

GOEDE REIS LIEVE MAMA

HIP HIP HOERA VOOR BAR MARCEL

RUST ZACHT FERNAND

VOLLE MAAN

MAMA WE LATEN JE NIET ALLEEN

EN PLOTS...

ALLEREERSTE POST OP EIGEN BLOG

HET IS WEER VOORBIJ

HOOP DOET LEVEN