FILIE LANGKOUS


 “Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!”
-Pippi Langkous-

Pippi Langkous, we kennen haar allemaal van in onze kindertijd. Het meisje dat nergens bang voor was, haar eigen ding deed ongeacht wat de anderen daarvan dachten en heel veel plezier en geweldige avonturen beleefde.

Als kind en tiener deelde ik haar visie: Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!  Ja, als kind dacht ik ook dat ik alles wel kon. Ik zag in het circus een clown jongleren met de balletjes en ik dacht dat ik dat ook wel zou kunnen. Thuis oefende en oefende ik tot ik het kon met drie balletjes. De balletjes zijn in het begin vaak op de grond gevallen maar ik bleef maar oefenen want ik zou het kunnen. Tot op een dag de balletjes in de lucht bleven. Net zoals die keer toen ik een speelgoedorgel kreeg. Ik bleef tokkelen tot ik de juiste noten gevonden had van de simpelste kinderliedjes tot zelfs Wooden Heart van Elvis Presley en ik kende geen noot muziek. Ja als kind kon ik heel de wereld aan en die gedrevenheid zat er toen ook al goed in. Wat heb ik toch leuke dingen gedaan gewoon omdat ik helemaal niet bang was om te falen, wie niet waagt wie niet wint! Je kan niet leren zwemmen zonder nat te worden.

Dit is een stukje uit Hoofdstuk 11 dat over positief denken gaat. Toen ik het herlas, herinnerde ik me een zotte foto van mezelf toen ik me had verkleed als Pippi Langkous. Ik stopte met lezen en ben hem gaan zoeken. Bijna twee uur heb ik ernaar gezocht en gelukkig werd mijn volharding beloond. Maar toen moest ik nog beginnen te schrijven. Ik vond dat bovenstaand stukje uit mijn boek perfect bij deze foto paste. Dus vandaag schrijf ik over Pippi. Iedereen zou een beetje meer zoals zij moeten zijn. Niet te veel nadenken en gewoon doen. Plezier hebben zonder je zorgen te hoeven maken wat de anderen wel niet over je zouden kunnen denken. Ik was een vrolijk kind dat voor alles openstond. Ik was helemaal niet bang om te falen want ik dacht als een ander dat kon, dan moest ik dat ook kunnen. Ik heb dat stukje positief denken onderweg naar volwassenheid ergens kwijt gespeeld. En als ik er goed over nadenk dan begon ik het stilletjes te verliezen toen ik verkering kreeg.

Ik zag alles door een roze bril en als iets niet lukte van de eerste keer was dat helemaal geen probleem. Ik genoot van het leven en maakte veel plezier. Maar toen begon ik vriendjes te krijgen. En sommige vriendjes hadden meer interesse in andere meisjes en daar kwam de eerste onzekerheid en barst in mijn positief denken. Hij vindt die andere mooier dan ik, ik ben niet goed genoeg, ik ben de moeite niet waard! Ik begon meer en meer mijn best te doen om hem te behagen maar uiteindelijk maakte dat geen verschil. Ik ontdekte dat de wereld toch niet zo rooskleurig was als ik dacht en ik ben vaak gekwetst. En sommige van die meisjes waren lief in mijn gezicht en ondertussen zaten ze achter mijn rug te foefelen met mijn vriend. Ik zag spoken en het was allemaal niet waar, waar heb ik dat nog gehoord? Het is dus niet verwonderlijk dat ik weinig vertrouwen heb in het mannelijk schoon.

Gisteren zag ik weer een post op Facebook die me even deed stilstaan.

Hoe ouder ik word, hoe minder drama, conflict of stress ik wil. Ik wil een gezellig huisje, lekker eten en omringd worden door vrolijke mensen.

Er was een tijd dat ik zo verlangde naar minder drama en conflicten. Ik wou enkel gelukkig zijn. Ik herkende de betekenis van deze post maar al te goed. Laat ik jullie vertellen dat ondanks al de valkuilen, conflicten, drama en stress die op mijn pad gekomen zijn, ik weer heb leren genieten van het leven. Door veel te lezen en te schrijven, heb ik mezelf beter leren kennen en ben ik weer een beetje Pippi Langkous geworden. Ik heb geleerd om op een andere manier naar het leven te kijken en leren positief denken. Ik heb Wayne Dyer zijn visie overgenomen “Verander je manier van kijken en dat wat je ziet verandert”. En mijn leven is in de positieve zin veranderd. Ik heb een gezellig huisje, lekker eten en word omringd door vrolijke mensen. En weet je waarom? Omdat ik leren neen en foert zeggen heb! Ik heb ook geleerd om de negatieve mensen die met mijn energie gaan lopen uit mijn levenscirkel te zetten. Ik heb geleerd om in de eerste plaats voor mezelf op te komen en voor mezelf te zorgen. En dat is minder moeilijk dan je denkt! Met mijn boek hoop ik anderen te inspireren om ook anders te leren denken en positiever naar het leven te kijken ondanks alle valkuilen en tegenslagen want uiteindelijk hebben we altijd een keuze.

TREK IETS POSITIEFS AAN DAT PAST ALTIJD.







Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

GOEDE REIS LIEVE MAMA

HIP HIP HOERA VOOR BAR MARCEL

RUST ZACHT FERNAND

VOLLE MAAN

MAMA WE LATEN JE NIET ALLEEN

EN PLOTS...

ALLEREERSTE POST OP EIGEN BLOG

DEMENTIE: RECLAMESPOTJE VAN EEN GELUKKIGE MAMA IN DE HOME

HET IS WEER VOORBIJ

HOOP DOET LEVEN