KOM JE MORGEN TERUG?



"Kom je morgen terug?", vroegen de dames waarmee ik vandaag twee uur domino gespeeld heb.
" Neen, morgen komt mijn zus", antwoordde ik. Ik zag een lichte teleurstelling in hun ogen niet omdat mijn zus komt maar omdat ik niet terug kom om weer gezellig met hen spelletjes te spelen. "Het was zo leuk en daarmee vliegt de dag zo voorbij. In de zomer kunnen we nog buiten zitten maar met dit weer niet", zei Angel.
Ze heeft gelijk, het wordt sneller donker, het wordt te koud om buiten op het terras te gaan zitten of om een leuke wandeling te maken. Ik beloofde dat ik gans de winter minstens één keer per week met hen zou komen domino spelen. Moest ik dichterbij wonen dan zou ik vaker langs kunnen gaan. Nu ga ik twee keer de week langs, één keer om met ons mama domino te spelen en één keer met de rest van de familie om in de cafetaria iets te gaan drinken.

We zaten vandaag met 7 aan de speeltafel, te veel om iedereen mee te kunnen laten spelen maar daar hadden we snel iets op gevonden. Ik speelde niet mee maar riep steeds welk blokje ze moesten leggen en we hadden een beurtrol bedacht. De verliezer moest één spelletje passen zodat iemand anders kom meespelen en dat vonden ze nog leuk ook. Ons mama had het daar een beetje moeilijk mee omdat ze dat niet kon onthouden en ze vroeg steeds aan de passers waar hun blokjes waren en dan had ze medelijden omdat ze dacht dat ze niet meer mochten meespelen. En elke keer moest ik haar zeggen dat ze het volgende spelletje weer mee mochten spelen.

Niet enkel de dames hebben genoten maar ik ook. Ik geniet ervan dat ze plezier hebben en blij zijn. Het kost weinig moeite om deze mensen een leuke dag te bezorgen en het geeft mij een goed gevoel, het gevoel van betekenis te zijn. Het doet me terug denken aan vroeger toen ik als vrijwilliger vaak mee op schoolreis ging. Op skivakantie, sportkamp, zeeklassen, paardenkamp, zeilkamp, bosklassen...noem maar op. Het is werken maar tegelijkertijd ook genieten. Ik hou ervan om onder de mensen te zijn en hen te begeleiden. Dat is het zorgzame en de moederkloek in mij dat naar boven komt. 

Om te eindigen een quote van Moeder Teresa :


Geef je handen om te dienen en je hart om lief te hebben.

Reacties

  1. Zelf heb ik het voorrecht gehad om meer dan 10 jaar in de vrijwillige thuiszorg te mogen werken waar ik ook de ouderen bezocht die nog thuis woonde het alleen zijn viel hen dan ook zwaar maar waren altijd blij mij te zien vaak kwamen de verhalen al zodra ik binnen was......en ach soms even een batterij in hun afstandsbediening van de tv doen waren ze al bij dan konden ze weer kijken :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

GOEDE REIS LIEVE MAMA

HIP HIP HOERA VOOR BAR MARCEL

RUST ZACHT FERNAND

VOLLE MAAN

MAMA WE LATEN JE NIET ALLEEN

EN PLOTS...

ALLEREERSTE POST OP EIGEN BLOG

DEMENTIE: RECLAMESPOTJE VAN EEN GELUKKIGE MAMA IN DE HOME

HET IS WEER VOORBIJ

HOOP DOET LEVEN