HET RECEPT OM 100 JAAR TE WORDEN


Vandaag las ik in HLN:

BELGISCHE CEO VAN AMERIKAANSE ONDERZOEKSINSTELLING HEEFT HÉT RECEPT OM 100 JAAR TE WORDEN!

Hij zegt dat een lang en gezond leven voor 93% bepaald wordt door de omgevingsfactor en dat we onze levensduur en -kwaliteit dus voor het grootste deel in eigen handen hebben.
Dat eenzaamheid een risico op vroegtijdig overlijden is en dat er ook een piek van overlijden is bij mensen die met pensioen gaan.
‘Sociaal contact’ en ‘een doel’ in het leven hebben zijn dus twee belangrijke factoren om het hier lang uit te houden.

Hij doet me denken aan Victor Frankl, een Weense psychiater en grondlegger van de Logotherapie, die in zijn boek ‘De zin van het bestaan’  Friedrich Nietzsche citeert :

Wie een waarom heeft om te leven, kan bijna elke hoe verdragen”

Ik geloof inderdaad dat sociaal contact en een doel hebben in het leven, je langer kan doen leven. Ik zie dat bij ons mama. Toen ze nog alleen woonde, was ze constant ziek en lag ze vaak in het ziekenhuis. Ze zat het grootste deel van de dag alleen en dat vond ze maar triestig. Ondertussen woont ze bijna drie jaar in haar kasteel en is ze is nog geen enkele dag in het ziekenhuis geweest, wat voor haar een record is.

En een doel heeft ze ook. Ze wil zo lang mogelijk bij haar kinderen blijven en vooral mijn zoon zien opgroeien. Ze kijkt naar elke speciale gebeurtenis uit. Ze zou hem nog heel graag zien trouwen en ook zijn eerste kindje zien. Of ze dat nog allemaal zal kunnen meemaken weet ik niet maar het geeft haar wel een doel. Ik hoop dat hij nog lang wacht en geniet van zijn vrijheid en zijn studententijd.

En mijn doel? Ons mama een zo goed mogelijk oude dag bezorgen, mijn zoon opvoeden tot een zelfstandige jongeman, van betekenis zijn voor anderen en ondertussen zelf genieten van alle kleine dingen die een mens gelukkig kunnen maken.


  

Reacties

Populaire posts van deze blog

GOEDE REIS LIEVE MAMA

HIP HIP HOERA VOOR BAR MARCEL

RUST ZACHT FERNAND

VOLLE MAAN

MAMA WE LATEN JE NIET ALLEEN

EN PLOTS...

ALLEREERSTE POST OP EIGEN BLOG

DEMENTIE: RECLAMESPOTJE VAN EEN GELUKKIGE MAMA IN DE HOME

HET IS WEER VOORBIJ

HOOP DOET LEVEN