DE KUNST VAN HET ONGELUKKIG ZIJN




Vandaag pas ik zeer uitzonderlijk, ik pas voor de fitness en ik pas voor de Ladies Night bij KNUS, wat nochtans zeer verleidelijk is maar mijn lichaam zegt me het eens rustiger aan te doen. Het vraagt me vroeger te gaan slapen en te genieten van de rust.

Ik moet toch wel zeggen dat dit jaar al een zeer druk jaar is geweest. Maar een zeer leuk druk jaar. Buiten alle dagdagelijkse noodzakelijke bezigheden heb ik heel veel extra tijd gestoken in schrijven, sporten en feesten. Ik had nooit gedacht dat ik nog zo zou kunnen genieten van het leven.

Ik las toevallig een artikel over het nieuwe boek van Dirk De Wachter ‘De kunst van het ongelukkig zijn’ en ik luisterde naar zijn interview.



https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/10/03/dirk-de-wachter-over-de-kunst-van-het-ongelukkig-zijn/


 Ik werd enorm nieuwsgierig en ben beginnen te googelen en kwam onderstaande tegen.


*Leer leven met de last van het aardse leven

Vaak toont het leven zich juist in de moeilijke momenten.
"Als uw baas vervelend is, als het werk niet lukt, als uw moeder zeurt, als uw lief vervelend is, als uw kinderen niet slagen…
We moeten leren leven met de lastigheid die zo eigen is aan het aardse leven. Kijk bijvoorbeeld naar een goede relatie: ook die hebben moeilijke momenten, en het is juist in die lastige momenten waarop de liefde zich toont. Hadden we geen lastigheden, dan hadden we geen liefde nodig. Dat is de paradox."

*Beteken iets voor een ander en wees kwetsbaar

"Je ontleent zin aan het leven door iets voor een ander te betekenen. Dat hoeven maar kleine dingen te zijn, gewoon even bij iemand langsgaan of iemand een prettige dag te bezorgen. We hebben de ander nodig en die ander heeft mij nodig." Daarbij is kwetsbaarheid heel belangrijk, de kwetsbaarheid om te durven zeggen dat je het niet alleen kunt en de ander nodig hebt. Want juist in de moeilijke momenten heb je behoefte aan die ander.”

Hij zegt ook dat je moet buiten komen en afspreken, de mensen in de ogen kijken. Facebook is goed om af te spreken om dingen samen te doen. 
Maar vandaag spreek ik niet af en blijf ik lekker thuis. Vandaag is het mijn kunst om eens (on)GELUKKKIG thuis te zijn.

Reacties

Populaire posts van deze blog

GOEDE REIS LIEVE MAMA

HIP HIP HOERA VOOR BAR MARCEL

RUST ZACHT FERNAND

VOLLE MAAN

MAMA WE LATEN JE NIET ALLEEN

EN PLOTS...

ALLEREERSTE POST OP EIGEN BLOG

DEMENTIE: RECLAMESPOTJE VAN EEN GELUKKIGE MAMA IN DE HOME

HET IS WEER VOORBIJ

HOOP DOET LEVEN