Ons mama haar grootste droom





Ons mama zag er goed uit vandaag. Ze herkende me direct en we konden zelfs een mooie conversatie voeren wat niet altijd zo evident is. Ik herkende de moeder van in het begin toen ze pas in de home zat. Ze zat in haar zetel met haar benen over elkaar en ze was blij me te zien. Ik heb dan ook van dit bezoek genoten zonder een schuldgevoel te hebben want normaal vraagt ze altijd om haar mee naar huis te nemen maar vandaag niet. 

Voor de zoveelste keer vertelde ik haar over mijn zoon en dat hij een vriendin heeft. "Hoe heeft hij een lief, hoe oud is hij dan?" Ze denkt dat hij nog steeds dat kleine ukje van vroeger is en schrikt altijd wanneer ik haar het grote nieuws vertel. Ze kan dit niet onthouden en bij elk bezoek vertel ik het haar opnieuw en dan ze reageert steeds op dezelfde wijze.  Haar grootste droom is oud genoeg worden om haar kleinzoon met zijn eerste vriendin te kunnen zien. Nu dat die tijd gekomen is, kan ze haar omwille van corona niet ontmoeten. Maar gelukkig leven wij in een wereld waar de technologie niet stilstaat en vandaag is haar droom een beetje uitgekomen. We hebben gevideobeld met het koppeltje. Eerst herkende ze hem niet en wist ze ook niet wie dat meisje was.


"Dat is nu zijn vriendin."

"Hoe heeft hij een vriendin?"

"Ha ja, dat vertelde ik je toch, nu kan je haar zien en iets tegen haar zeggen."

"Oh maar ik heb haar niet goed bekeken, laat haar nog eens zien. Ik zal moeten beginnen te sparen dan."

"Waarvoor moet je beginnen te sparen?"

"Voor als ze trouwen natuurlijk."

"Meisje, zeg eens iets."

 "Hallo"

"Je mag mémé zeggen, nee mevrouw Dora is beter."

"Mama je gaat haar toch niet mevrouw Dora laten zeggen."

"Ze mag mémé Dora zeggen."

En toen was ze weer vergeten wie dat meisje was. En begon de conversatie opnieuw. "Hoe heeft hij een lief?"

Nadien hebben we nog gevideobeld met mijn zus en ze dacht voor de zoveelste keer dat het haar moeder of haar zus was. Toch raar die hersenspinsels.

Maar vandaag kwam ons mama haar droom een beetje uit, maar virtueel dan. Jammer genoeg was ze het onmiddellijk weer vergeten, maar dat geeft niet want de volgende keer is dat weer zeer leuk nieuws.


Reacties

Populaire posts van deze blog

GOEDE REIS LIEVE MAMA

HIP HIP HOERA VOOR BAR MARCEL

RUST ZACHT FERNAND

VOLLE MAAN

MAMA WE LATEN JE NIET ALLEEN

EN PLOTS...

ALLEREERSTE POST OP EIGEN BLOG

DEMENTIE: RECLAMESPOTJE VAN EEN GELUKKIGE MAMA IN DE HOME

HET IS WEER VOORBIJ

HOOP DOET LEVEN