KLANKHAAT OF MISOFONIE



"Belgische psychiater  Damiaan Denys wint IG Nobelprijs voor onderzoek naar 'klankhaat"
Extreme walging of zelfs moordneigingen als je hoort slurpen, niezen, ... Dat is misofonie, lees ik in HLN. Ik had er nog nooit van gehoord of ik wist niet dat er zelfs een naam voor bestond.
Misofonie is een afkeer van geluiden die door mensen geproduceerd worden, zoals mond- en keelgeluiden (smakken, slikken, ademen, neus ophalen, etc) ...

Nu moet ik zeggen dat ik wel mensen ken die daar een beetje last van hebben of zelfs een beetje veel. Een bepaald vriendje had het daar toch wel enorm moeilijk mee. Ja ik ben geen stille en ben een zeer aanwezig iemand. We kregen vaak ruzie omdat hij niet kon verdragen dat ik tijdens het eten maar dan ook het minste geluid maakte. "Slurp zo niet!" "Maar ik slurp toch niet." "Jawel" 
Ik deed dan mijn best om zo stil mogelijk te eten terwijl ik me van geen kwaad bewust was want ik hoorde het duidelijk niet. 

Moet jij nu altijd zoveel lawaai maken wanneer je een appel eet!" Het was steeds ruzie wanneer we samen aan tafel zaten. Soms liep hij weg met zijn bord om ergens anders te gaan verder eten.  Chips eten was een ramp, ik kon naast hem niet genieten van een zakje chips bij tv want daar kwam gegarandeerd ruzie van. Weet je hoe moeilijk het is om van chips te genieten terwijl je je uiterste best doet om geen krakje te maken?

Dus die moordneiging is nog niet zo overdreven als ik aan die ruzies terugdenk. Ik lees dat er iets aan te doen is maar dat het wel een werk van lange adem is. Er is dus nog hoop. Gelukkig heb ik van dat gedoe geen last meer en kan ik weer luid genieten van mijn zakje chips of appel, krak krak krak.

Reacties

Populaire posts van deze blog

GOEDE REIS LIEVE MAMA

HIP HIP HOERA VOOR BAR MARCEL

RUST ZACHT FERNAND

VOLLE MAAN

MAMA WE LATEN JE NIET ALLEEN

EN PLOTS...

ALLEREERSTE POST OP EIGEN BLOG

DEMENTIE: RECLAMESPOTJE VAN EEN GELUKKIGE MAMA IN DE HOME

HET IS WEER VOORBIJ

HOOP DOET LEVEN