WEG MET DE WEEGSCHAAL




Ik ben goed bezig en met goed bezig bedoel ik met het volledig afkicken van mijn weegschaalmanie. Jullie kunnen niet geloven welke invloed die stomme weegschaal mijn hele leven op mij gehad heeft. Precies alsof een cijfertje op de weegschaal een geluksmeter is.

52-54 = HAPPY
54-56 = NEUTRAAL
56-58 = ALARMEREND
>59 = ONGELUKKIG EN HUMEURIG

Nu pas besef ik hoe idioot dat was. Ik woog me elke ochtend, naakt op mijn nuchtere maag. En ja alles moesten uit zelfs mijn juwelen want stel je voor dat ik eens 100 gram meer zou wegen, vreselijk zou dat zijn. Mijn humeur werd fel beïnvloed door dat cijfertje op de weegschaal. En als de batterijen leeg waren en er geen reserve meer in huis waren, was dat een ramp want dan kon ik me niet wegen. Of al die keren dat ik op vakantie in het buitenland op zoek was naar een apotheek was om me te kunnen wegen. 

In Pineda hadden ze er in de winkelstraat eentje en er is zelfs een tijd geweest dat ik voor ik mijn ontbijt nam eerst vlug naar de apotheek stapte om me te kunnen wegen. Zo geobsedeerd was ik en vooral bang dat ik op vakantie te veel zou verdikken. Hoe belachelijk is dat nu? Achteraf gezien vind ik dat zeer loco, mucho loco zouden ze in Spanje zeggen.
Ik heb tot begin dit jaar elke dag trouw mijn gewicht genoteerd. Eerst in een dagboek en daarna in een speciale app op mijn telefoon. Ik vergeleek mijn gewicht dan met het jaar ervoor en was dat minder dan was ik blij maar was dat meer dan voelde ik me slecht want dat betekende dat het tijd werd om in actie te schieten.

En nu, nu weeg ik me al een lange tijd niet meer. In het begin was dat erg want dan had ik geen controle meer maar nu vind ik dat super. Mijn kleren zullen me wel vertellen wanneer ik een beetje meer moet sporten en minder snoepen. Zoals vier weken geleden. Het was genoeg, geen enkele jas kreeg ik nog dicht en mijn broeken begonnen serieus te spannen. Ik ben gestopt met snoepen en meer beginnen te sporten en ik voel het verschil. Ik ben afgekickt en voel me daar zeer gelukkig bij. 

Soms houden we wat meer vocht vast dan anders en dan wegen we een beetje meer. Maar dat beetje meer zou mij demotiveren en mij vertellen dat al de gedane inspanning voor niets was en ik zou terug beginnen te snoepen van frustratie. Maar nu kan dat niet meer want ik heb de weegschaal verbannen.

Mijn gezond verstand is pas met de jaren gekomen. Weg met de weegschaal en welkom goed humeur. Ik voel me weer goed in mijn vel en ik laat me niet meer misleiden door een cijfertje. Dus vraag me niet hoeveel ik weeg want ik weet het niet en het interesseert me niet. Ik ben goed zoals ik ben.



Reacties

Populaire posts van deze blog

GOEDE REIS LIEVE MAMA

HIP HIP HOERA VOOR BAR MARCEL

RUST ZACHT FERNAND

VOLLE MAAN

MAMA WE LATEN JE NIET ALLEEN

EN PLOTS...

ALLEREERSTE POST OP EIGEN BLOG

DEMENTIE: RECLAMESPOTJE VAN EEN GELUKKIGE MAMA IN DE HOME

HET IS WEER VOORBIJ

HOOP DOET LEVEN