ADVIES NR 41


Gisteren schreef ik dat ik weer aan het lezen ben en dat ik notities had gemaakt met wijsheden die ik met jullie wou delen. Vandaag deel ik een ander advies uit het boek Maak een lightversie van jezelf!

 Advies nr. 41: Minder kruiperigheid

IK WEET NIET WAT DE SLEUTEL TOT SUCCES IS. MAAR WAT IN ELK GEVAL WAAR IS: ALS JE PROBEERT HET IEDEREEN NAAR DE ZIN TE MAKEN, HEB JE DE SLEUTEL TOT MISLUKKING TE PAKKEN.


En mislukken zal je! Want wat je ook probeert of doet, zelfs met de beste bedoeling, er zullen altijd mensen zijn die ontevreden zijn en kritiek geven. Ik heb er ook over geschreven in mijn boek. Ik was zo iemand die iedereen wou tevreden stellen, een echte pleaser. Ik dacht hiermee geliefd te zijn maar minder is waar. Hoe meer je doet hoe meer ze van je verwachten. En echte liefde is niet proberen de andere tevreden te stellen zodat die van je houdt.

In het boek zegt men dat er een groot verschil is tussen welwillendheid en de druk voelen om iedereen te moeten pleasen. Het ligt niet in onze macht om iedereen gelukkig te maken. MAAR je kunt wel proberen om jezélf gelukkig te maken. Daarvoor is het echter nodig dat je niet constant de goedkeuring van anderen nastreeft. Want hoeveel van die mensen die jij het de afgelopen jaren naar de zin probeerde te maken, zijn er inmiddels niet uit je gezichtsveld verdwenen? Dus luister naar je eigen innerlijke stem en maak eerst jezélf gelukkig.

Advies nr. 41 heb ik de laatste jaren pas leren toepassen. Ik heb de eerste vijftig jaar van mijn leven geprobeerd om iedereen tevreden te stellen en ze vooral proberen tevreden te houden. Ten koste van wat? Velen zijn ondertussen uit mijn leven verdwenen maar ik heb er gelukkig anderen voor in de plaats gekregen. En weet je wat? Zij houden van mij zoals ik ben en ik hoef niets te doen om hen te pleasen, ik hoef enkel mijn pure “IK” te zijn. Dus misschien val ik in herhaling maar wees vooral jezelf want geluk begint bij jezélf!

BE WHO YOU ARE AND SAY WHAT YOU FEEL, BECAUSE THOSE WHO MIND DON'T MATTER, AND THOSE WHO MATTER DON'T MIND.


Reacties

Populaire posts van deze blog

GOEDE REIS LIEVE MAMA

HIP HIP HOERA VOOR BAR MARCEL

RUST ZACHT FERNAND

VOLLE MAAN

MAMA WE LATEN JE NIET ALLEEN

EN PLOTS...

ALLEREERSTE POST OP EIGEN BLOG

DEMENTIE: RECLAMESPOTJE VAN EEN GELUKKIGE MAMA IN DE HOME

HET IS WEER VOORBIJ

HOOP DOET LEVEN