LONGFIBROSE EN COPD


Vandaag kon je op de Grote Markt in leuven gratis je longen laten testen naar aanleiding van de internationale week voor longfibrose. Ze controleerden het zuurstofgehalte in je bloed en hoeveel lucht er in je longen zit.

Elk jaar staan ze die week op de Grote Markt tijdens de vrijdagmarkt en maak ik dankbaar van deze gelegenheid gebruik om te controleren of mijn longen nog oké zijn. Maar dit jaar kwam ik tweedes. De dokters waren al weg toen ik gedaan had met lunchen.  Wat jammer want ik vergelijk mijn resultaten graag met die van de jaren ervoor. Mijn zuurstofgehalte is altijd 100% en ik blaas meestal 130 % wat betekent dat ik grote, open longen heb. Ik rook niet en sport veel.

Bij longfibrose wordt te veel littekenweefsel in de longen gevormd waardoor deze minder zuurstof kunnen opnemen en klachten ontstaan zoals kortademigheid, vermoeidheid en een droge hoest. Deze aandoening kan niet worden genezen. De helft van de patiënten sterft binnen de 2 tot 5 jaar na diagnose. Daarom is het zo belangrijk om deze ziekte vroegtijdig te kunnen opsporen.

COPD of rokersziekte is een ziekte waarbij de luchtwegen als maar verder vernauwen. Het longweefsel rond de luchtwegen wordt afgebroken en de longblaasjes worden vernietigd. Longblaasjes die weg zijn, komen niet meer terug.

Waarom vind ik dit onderzoek zo belangrijk? Omdat mijn vader COPD had en ons mama het ook heeft. Ik heb gezien wat deze longziekte met een mens doet. Onze papa kon geen trappen meer doen omdat hij geen adem meer had en na enkele stappen moest hij rusten omdat hij in ademnood kwam. Piepen dat hij deed en snakken naar adem, zo erg om te zien. Ons mama moet dagelijks aerosolen zodat ze beter kan ademen.  Je kan zo goed horen wanneer het weer tijd is voor haar aerosol omdat haar adem dan zo piept. Ook zij moet tijdens het stappen regelmatig even blijven staan om weer op adem te komen.

Mijn ouders hebben veel gerookt. Vroeger was roken zeer normaal en was het stoer. Ondertussen weet men gelukkig beter. Ik heb als kind heel veel last gehad van die vieze rook en geur want overal werd er gerookt, ook in de auto. Alles stonk naar de sigaretten en ik vond dat verschrikkelijk. Dat is ook de reden waarom ik zelf niet rook. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

GOEDE REIS LIEVE MAMA

HIP HIP HOERA VOOR BAR MARCEL

RUST ZACHT FERNAND

VOLLE MAAN

MAMA WE LATEN JE NIET ALLEEN

EN PLOTS...

ALLEREERSTE POST OP EIGEN BLOG

DEMENTIE: RECLAMESPOTJE VAN EEN GELUKKIGE MAMA IN DE HOME

HET IS WEER VOORBIJ

HOOP DOET LEVEN