OOK IN CRISIS POSITIEF BLIJVEN DENKEN


De Belg Jerry Van Oudenhove zit al 57 dagen in lockdown in Wuhan. Als ik deze situatie aankan dan moeten jullie het in België met familie toch ook wel kunnen? Ik ben alleen, maar niet eenzaam.” Hij chat, belt en skypt elke dag dus sociaal contact genoeg maar van op afstand.
Hij focust zich vooral op de dingen die nog wel kunnen en zeker niet op wat niet meer mag en dat helpt hem heel hard.

Ik heb nog geen enkele keer aan iets gedacht dat niet meer kan. Er zijn zoveel dingen die ik nog wel kan waardoor ik tijd te kort heb. Net zoals gisteren vloog de dag voorbij en wou ik nog zoveel doen.
De lente hangt in de lucht en dat doet me helemaal herleven. Na mijn thuiswerk ben ik weer de tuin ingetrokken om verder te snoeien. Door deze crisis zal mijn tuin floreren als nooit te voren.

In HLN las ik vandaag ook de getuigenis van twee mannen die de oorlog overleefd hebben. Wat zij vinden van deze crisis?

Karel (96) zegt dat we nu tenminste geen honger hebben en dat hij weer beginnen te lezen is om de tijd te doden. Volgens hem moeten we vooral onthouden dat ook aan de zwaarste ellende een einde komt. En Gaspar (100) maakt zich geen zorgen.
"De dagelijkse nieuwsberichten over de dodentol maakt heel veel mensen bang. We moeten voor ogen houden dat na crisissen altijd betere tijden komen. Dat was zo na de oorlogen en evengoed na de oliecrisis.”

Deze drie mannen zijn een perfect voorbeeld van positief denken tijdens negatieve gebeurtenissen. Een goede tip is inderdaad je blijven focussen op dat wat wel nog kan en zeker op de positieve dingen. We hebben het geluk om in een super technologische wereld te leven waardoor we met iedereen in verbinding kunnen blijven. Dat geluk hadden Karel (links op de foto) en Gaspard (rechts op de foto) tijdens de oorlog niet.

Foto's uit HLN van 19 maart 2020

Ik vind dat deze crisis ook heel veel goeds in de mensen naar boven haalt. Kijk maar naar #samentegencorona. We worden ook tot bezinning gedwongen. Alles wat vanzelfsprekend was, is het plots niet meer. Door de lockdown hebben we meer tijd om ons leven vanuit een ander perspectief te zien waardoor we nieuwe inzichten krijgen om onze levensstijl te veranderen. Ik weet zeker dat na deze crisis velen zullen beseffen wat hun dierbaar is en dat dit vooral niet die dure luxewagen is. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

GOEDE REIS LIEVE MAMA

HIP HIP HOERA VOOR BAR MARCEL

RUST ZACHT FERNAND

VOLLE MAAN

MAMA WE LATEN JE NIET ALLEEN

EN PLOTS...

ALLEREERSTE POST OP EIGEN BLOG

DEMENTIE: RECLAMESPOTJE VAN EEN GELUKKIGE MAMA IN DE HOME

HET IS WEER VOORBIJ

HOOP DOET LEVEN