LEZINGEN OVER LEVENSKUNST

Gisteren was het een zeer drukke dag. Na het werk ben ik naar Kampenhout naar de kapper gereden en van Kampenhout direct door naar Leuven voor de eerste lezing van een hele reeks over levenskunst in de Romaanse Poort. Deze worden gegeven door Gerbert Bakx, stichter van de Academie voor Levenskunst en auteur van verschillende boeken zoals 'De strategie van het geluk', 'Gelukkiger leven' en 'Nieuwe Levenskunst'. 


Ik ontmoette Gerbert vorig jaar voor het eerst op 'De dag van het geluk' in de KUL waar hij ook een lezing gaf. Ik hing helemaal aan zijn lippen. Sinds mijn scheiding ben ik enorm in de ban van de Positieve Psychologie en Filosofie en het toeval wou dat er een foldertje over die dag in een boek stak dat ik gekocht had. Mijn interesse was onmiddellijk gewekt en ik ben in mijn eentje naar de KUL gegaan om nog meer over het begrip "GELUK" te kunnen ontdekken.


De lezing van gisteren ging over de levensvraag: 

Hoe geluk creëren wanneer er geen lijden is?


En dat vind ik toch een zeer belangrijke vraag waar ik soms mee geconfronteerd word. Want ik was er echt van overtuigd dat ik na mijn emotioneel lijden voor altijd gelukkig zou zijn en zo sterk in mijn schoenen zou staan zodat niets mij nog zou kunnen raken. Maar ik ben geen robot maar een vrouw met gevoelens dus moet ik regelmatig toch mijn best doen om bepaalde gedachten om te denken zodat ze me geen pijn kunnen doen.

Ik word beter en beter in dat anders denken maar dat wil helemaal niet zeggen dat ik gevoelloos ben. Elke ontwikkeling betekent verandering. En om te evolueren moeten we dingen in ons leven veranderen. En veranderen we niets dan zullen we krijgen wat we altijd gekregen hebben. 

Veel mensen hebben alles om gelukkig te zijn maar toch zijn ze het niet. Worden ze te veel geleefd en leven ze niet echt? Moeten ze te veel en mogen ze te weinig? Zijn ze zichzelf ergens onderweg verloren?  

Gelukkig heb ik mezelf onderweg terug gevonden en ben ik weer geïnspireerd door vele dingen zoals filosofie. Ik kijk al uit naar de lezing van volgende week.



Reacties

Populaire posts van deze blog

GOEDE REIS LIEVE MAMA

HIP HIP HOERA VOOR BAR MARCEL

RUST ZACHT FERNAND

VOLLE MAAN

MAMA WE LATEN JE NIET ALLEEN

EN PLOTS...

ALLEREERSTE POST OP EIGEN BLOG

DEMENTIE: RECLAMESPOTJE VAN EEN GELUKKIGE MAMA IN DE HOME

HET IS WEER VOORBIJ

HOOP DOET LEVEN