HET LEVEN IS FIJN ALS DE ZON SCHIJNT

Weer een mooie dag met veel zon en een namiddagje vakantie in eigen tuin.


"Oh wat is het leven fijn als de zon schijnt", zingt André Van Duin en ik geef hem 100% gelijk.
Terwijl ik van het zonnetje genoot, las ik verder in het boek 'Nieuwe Levenskunst' en gisteren passeerden Socrates en Epictetus de revue en  vandaag was het de beurt aan John Stuart Mill, Carl Jung en Sartre.
En zoals ik André Van Duin gelijk geef, geef ik ook J. S. Mill gelijk wanneer hij zegt dat individuele vrijheid een noodzakelijke voorwaarde is voor geluk. Mensen willen zelf kunnen ontdekken en vergelijken wat voor hen waardevol is. Vroeger waarschuwde ons mama mij ook maar zo koppig als ik toen was, moest ik al de dingen waarvoor ze me wou behoeden zelf en soms op een pijnlijke manier ontdekken.

Sartre doet me eraan herinneren dat vrijheid is wat je doet met wat je wordt aangedaan en dat wat je kan doen ook niet kunt doen. Met andere woorden we kunnen niet altijd kiezen wat er op ons pad komt maar we hebben wel altijd de keuze hoe hiermee om te gaan.

En tenslotte zegt Carl Jung dat ik niet ben wat mij overkomen is, maar dat ik ben wat ik kies om te worden en dit geldt niet enkel voor mij maar voor iedereen. En ik wou zeker geen zielige oude vrouw worden.

Het was deze namiddag niet alleen zeer ontspannend maar ook zeer wijs. En toen ik nog op de schoolbanken zat, had ik al een zekere fascinatie voor al die filosofen en ergens onderweg naar volwassenheid ben ik ze kwijtgespeeld. Gelukkig zijn ze terug op mijn pad gekomen en heb ik de vrijheid ermee te doen wat ik wil. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

GOEDE REIS LIEVE MAMA

HIP HIP HOERA VOOR BAR MARCEL

RUST ZACHT FERNAND

VOLLE MAAN

MAMA WE LATEN JE NIET ALLEEN

EN PLOTS...

ALLEREERSTE POST OP EIGEN BLOG

DEMENTIE: RECLAMESPOTJE VAN EEN GELUKKIGE MAMA IN DE HOME

HET IS WEER VOORBIJ

HOOP DOET LEVEN