GEEN GROTE LUXE NODIG OM GELUKKIG TE ZIJN



Toen ik vandaag in het boek 'Nieuwe levenskunst' las over Socrates en Epicurus, moest ik spontaan aan onze papa denken. 

"Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen."

Mensen moeten opnieuw leren onderscheid maken tussen natuurlijke noodzakelijke behoeften (eten, drinken, slapen) en niet noodzakelijke behoeften (rijkdom, luxe, roem). Problemen ontstaan door het grenzeloze verlangen naar onnodige luxe waarvan we er steeds meer en meer willen. Hoe meer luxe we hebben hoe groter de geestelijke onrust. 

Onze papa zei altijd dat hij geen luxe nodig had om gelukkig te zijn en dat hij het liefst van al zijn oude dag in een caravan zou doorbrengen. Rustig, niet te veel spullen enkel het hoognodige, meer moest dat voor hem niet zijn.  En terwijl ik zo aan hem aan het denken was, kwam ik tot inzicht dat ik heel gelukkig ben met mijn huidig leven. Ik werk deeltijds waardoor ik extra tijd voor mezelf en mijn dierbaren heb. Dit betekent ook dat ik minder verdien en dat ik later een klein pensioentje zal hebben. En laat net dit laatste iets zijn waarover ik me soms zorgen maak. Ga ik wel toekomen?

Dankzij deze coronacrisis ben ik tot besef gekomen dat ik net zoals onze papa niet veel nodig heb om gelukkig te zijn. Ja, ik zal toekomen want ik kan altijd kleiner gaan wonen, een dure auto is niet nodig zeker niet wanneer hij maar 1x de week gebruikt wordt, veel kleren hoeven ook niet want ik doe toch bijna altijd dezelfde confy kleren aan. Ik weet dat ik even gelukkig kan zijn met een eenvoudig leven. Geluk zit vanbinnen en niet in al die luxueuze dingen. Ik was ervan overtuigd dat ik met het ouder worden meer en meer op ons mama begon te lijken maar ik voel dat onze papa zijn genen mij duidelijk meer en meer beginnen te beïnvloeden.

Wat staat ons in de weg om een eenvoudig ontspannen leven te leiden?

Nog een stukje uit het boek dat ik met jullie wil delen omdat dit momenteel voor velen een probleem is of wordt!

"In vergelijking met andere eeuwen hebben we in onze samenleving veel tijd en geld waardoor we eigenlijk ook onbewust meer problemen creëren. Want wie veel vrije tijd heeft, moet ook iets doen met die tijd. Maar wat dan? Als je dat niet weet, leidt deze vrije tijd tot stress en onvrede."
En laat net dit laatste puntje voor sommigen zo duidelijk zichtbaar worden tijdens deze lockdown. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

GOEDE REIS LIEVE MAMA

HIP HIP HOERA VOOR BAR MARCEL

RUST ZACHT FERNAND

VOLLE MAAN

MAMA WE LATEN JE NIET ALLEEN

EN PLOTS...

ALLEREERSTE POST OP EIGEN BLOG

DEMENTIE: RECLAMESPOTJE VAN EEN GELUKKIGE MAMA IN DE HOME

HET IS WEER VOORBIJ

HOOP DOET LEVEN