CORONAVIRUS


China ligt niet bij de deur en een maand geleden dacht ik dat dit een ver-van-mijn-bed-show was maar ondertussen komt dit mooie virusje toch dichter en dichter. Het doet me een beetje denken aan de serie 'Cordon' waar ik zo graag naar gekeken heb. Niet dat COVID-19 zo dodelijk is zoals in de serie maar het moet je toch maar overkomen. Ik heb te doen met de mensen die nu op vakantie zijn en niet meer buiten mogen komen. Je spaart voor een leuke vakantie en plots mag je je hotelkamer niet meer uit omdat gans het hotel in quarantaine moet. Dan ga je naar het goede weer en dan mag je je kamer niet af. 

Ben ik blij dat ik hier thuis in dit grillige regenweer zit en dat ik mag buiten komen zoveel ik wil, voorlopig toch nog. Want ondertussen duikt het virus op verschillende andere plaatsen op.

Onderstaande info komt uit HLN van vandaag. 

Voor wie is het gevaarlijk?
Vooral voor ouderen en mensen die al ziek zijn, eigenlijk dezelfde risicogroepen als bij de gewone griep.

Hoe groot is het risico?
De wereldgezondheidsorganisatie schat dat een besmet persoon 20% kans heeft om ernstig ziek te worden en dat 2% zou overlijden wanneer de longen het lichaam niet voldoende van zuurstof kan voorzien.

Hoe kan je jezelf beschermen?
Het contact met zieken proberen te vermijden. Ook slecht geventileerde plaatsen waar veel mensen dicht opeen zijn, vermijd je het best. Handen wassen werkt ook erg goed. Als je ziek bent, kun je het best niet gaan werken en draag je best een mondmasker om geen anderen te besmetten.
Ben je in aanraking geweest met een besmet persoon, moet je in quarantaine. 

Wat zijn de alarmsymptomen?
De symptomen zijn dezelfde als bij een gewone seizoensgriep: hoge koorts en hoesten. Je moet voorkomen dat het niet evolueert naar een longontsteking, want dat kan uiteindelijk leiden tot longfalen.

Wil je hier meer over lezen klik dan op onderstaande link van HLN.

https://www.hln.be/wetenschap-planeet/medisch/al-uw-vragen-over-corona-beantwoord-lopen-zwangere-vrouwen-meer-risico-kan-het-virus-nog-gevaarlijker-worden-en-mag-ik-straks-nog-op-vakantie~abccd011/

Reacties

Populaire posts van deze blog

GOEDE REIS LIEVE MAMA

HIP HIP HOERA VOOR BAR MARCEL

RUST ZACHT FERNAND

VOLLE MAAN

MAMA WE LATEN JE NIET ALLEEN

EN PLOTS...

ALLEREERSTE POST OP EIGEN BLOG

DEMENTIE: RECLAMESPOTJE VAN EEN GELUKKIGE MAMA IN DE HOME

HET IS WEER VOORBIJ

HOOP DOET LEVEN