SOMS MOETEN WE EEN KEUZE MAKEN


Met ons mama gaat het beter, ze is minder suf en er zit weer een beetje meer leven in. Ik ben echt blij dat ik met haar naar de spoed gegaan ben. Het enige minpuntje is natuurlijk dat ondanks alles in de computer staat er toch enkele foutjes gebeuren en ik alles moet nakijken en vragen. 

Gisteren zat ik bij haar toen ze haar avondeten kreeg en zag ik dat ze gewone koffie kreeg in plaats van deca. Ze eet nog altijd zeer weinig en je moet haar echt stimuleren om te eten. Na het eten zette ik de tv op een kinderkanaal en het was leuk om te zien hoeveel plezier ze had met Bumba. Het deed me beseffen dat mensen die aan dementie lijden net zoveel zorgen nodig hebben als kleine kinderen. Bij kleine kinderen mag je de hele dag blijven en zelfs blijven slapen omdat ze niet altijd goed beseffen wat er gebeurt en het voor hun mentale gezondheid beter is dat er iemand vertrouwd bij hen in de buurt is. Ons mama vroeg of ik bleef slapen? Ik vertelde haar dat ze in het ziekenhuis lag en ik niet mocht blijven slapen. “Kom je straks dan terug?” “Neen, het is avond nu gaat iedereen slapen”.

Voor haar is het even verwarrend als voor een klein kind wanneer je ze achterlaat. Haar blik in haar ogen deed me pijn wanneer ik haar vertelde dat ik niet kon blijven. Ze begreep het niet. Nu is het ook niet de bedoeling dat ik heel de tijd bij haar ga zitten maar ergens knaagt het toch dat ik er niet altijd kan zijn.

Maar het positieve aan het verhaal is dat ik veel gelezen heb terwijl ze sliep. Ik las over Megxit en ik dacht dat dit een mooi voorbeeld was waarover ik schrijf in mijn boek bij het hoofdstuk ‘Wees onafhankelijk, leve je vrijheid’.  Prins Harry en Meghan, jullie hebben mijn respect. Doe het maar van het voor jou uitgestippelde pad stappen om je eigen weg te volgen ondanks alle tegenwind en dit terwijl gans de wereld toekijkt, niet te vergeten de Mater Familias, Queen Elizabeth.  De langst regerende monarch van de Britse dynastie die zoals vele moeders en vaders bepaalde verwachtingen heeft en denkt beter te weten wat voor haar kinderen en kleinkinderen het beste is. 



Het vergt heel veel lef om tegen alle verwachtingen in je eigen ding te doen en het leven te leiden waarvan jij denkt dat het jou gelukkig maakt. Prins Harry volg je droom, spread your wings and fly away.



Reacties

Populaire posts van deze blog

GOEDE REIS LIEVE MAMA

HIP HIP HOERA VOOR BAR MARCEL

RUST ZACHT FERNAND

VOLLE MAAN

MAMA WE LATEN JE NIET ALLEEN

EN PLOTS...

ALLEREERSTE POST OP EIGEN BLOG

DEMENTIE: RECLAMESPOTJE VAN EEN GELUKKIGE MAMA IN DE HOME

HET IS WEER VOORBIJ

HOOP DOET LEVEN