EEN MINDERE DAG VOOR ONS MAMA



Gisteren heb ik naar de dokter moeten bellen voor ons mama omdat ze terug zo suf was en weer niet wou eten. Ik dacht oh nee, het was nu een weekje goed. Ze had zwaardere pijnstillers gekregen omdat ze bleef zeuren over haar reumapijn. Maar ze is zo gevoelig voor medicatie. Ik heb dat ook want wanneer ik iets voor een snotvalling neem dan lig ik heel de dag groggy in de zetel. Ja, ik heb het van geen vreemden. Maar omdat ons mama alles vergeet, vergeet ze dus ook dat ze reuma heeft en is elke pijn nieuw. Vroeger toen ze alleen woonde, klaagde ze ook dagelijks over die pijn maar toen wist ze dat er niet zoveel aan te doen was en dat ze daarmee moest leren leven. Het is niet gemakkelijk.

Omdat ze haar medicatie opnieuw aangepast hebben, was ze vandaag iets levendiger. Mijn zus is met haar naar de oogarts gegaan en die had goed nieuws. Door die maandelijkse injectie kan ze weer beter zien. Ze raadde ons aan om enkele van die goedkope leesbrilletjes te gaan kopen en die overal te leggen zodat ze toch steeds eentje bij de hand heeft om te kunnen lezen en dan zal ze minder zeuren over haar bril.

We passen ons aan. Maar we zien haar dementie erger en erger worden. Ze moest gaan eten en ze had haar tanden in haar hand in plaats van in haar mond. "Wat moet ik hier nu mee doen?", vroeg ze.  Ze begreep niet wat het was. "Dat zijn je tanden, die dienen om in je mond te steken zodat je beter kan eten." Ze wist het niet meer en zo begint ze meer en meer te vergeten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

GOEDE REIS LIEVE MAMA

HIP HIP HOERA VOOR BAR MARCEL

RUST ZACHT FERNAND

VOLLE MAAN

MAMA WE LATEN JE NIET ALLEEN

EN PLOTS...

ALLEREERSTE POST OP EIGEN BLOG

DEMENTIE: RECLAMESPOTJE VAN EEN GELUKKIGE MAMA IN DE HOME

HET IS WEER VOORBIJ

HOOP DOET LEVEN