DURF NEE ZEGGEN



Nee, het klinkt onaardig maar soms is het nodig zodat je aardig kunt zijn tegen jezelf! 
Leren nee zeggen zonder je schuldig te voelen is op een respectvolle manier zorg dragen voor jezelf.
En toch kunnen heel veel mensen moeilijk ‘nee’ zeggen. Ik kan ervan meespreken. Ik durfde vroeger niet nee te zeggen omdat ik bang was dat ze me minder graag zouden zien of leuk zouden vinden en ook omdat ik niemand wou ontgoochelen. Maar degene die ik het hardst ontgoochelde was mezelf. Nochtans is er niet mis met een simpele nee want nee zeggen tegen iemand anders is ja zeggen tegen jezelf!
Soms moeten we kiezen tussen onszelf of de anderen.  Ik heb ondervonden dat wanneer je  keer op keer voor de anderen kiest dat je er zelf heel ongelukkig of depressief van wordt.

Vandaag schrijf ik speciaal over durven nee zeggen omdat ik nog te vaak mensen zie lijden omdat ze geen ja tegen zichzelf durven zeggen. Toen ik dit voorjaar aan mijn manuscript begon van ‘Leef NU en Geniet’ moest dit onderwerp zeker aan bod komen en dit naar aanleiding van een gesprek met enkele vriendinnen die het daar nog heel moeilijk mee hadden. En bij deze een stukje uit mijn manuscript. Morgen deel ik het vervolg.

Zet je eerste stap naar onafhankelijkheid en leer je oprechte mening en “NEE” zeggen?

Ik herinner me nog goed één van de eerste keren dat ik nee tegen mijn moeder durfde te zeggen. Ik was ondertussen zelf al moeder geworden. Ons mama schrok ervan en zei dat ik heel hard veranderd was. En ze had gelijk, ik durfde eindelijk voor mijn eigen eerlijke menig uit te komen en nee te zeggen. Zij zei me dat ik niet meer dezelfde was en ik vroeger vele gemakkelijker was. “Ja dat is waar”, antwoordde ik haar, “vroeger was ik naïef en onervaren en deed ik alles wat ze me vroegen. Nu durf ik op te komen voor mezelf en ben ik stukken wijzer en volwassener geworden. Ik ben blij dat ik niet meer dat onderdanig naïef meisje van vroeger ben en dat ik nu een zelfstandige volwassen vrouw geworden ben. Eigenlijk zou jij daar ook fier op moeten zijn en super trots op het feit dat je dochter eindelijk onafhankelijk geworden is.” “Ja dat is waar”, antwoordde ze en we dronken een tas koffie. Zo makkelijk was dat!

Reacties

  1. Ja klopt nee zeggen is niet makkelijk (vind ik) maar soms is het nodig om jezelf te ontzien.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

GOEDE REIS LIEVE MAMA

HIP HIP HOERA VOOR BAR MARCEL

RUST ZACHT FERNAND

VOLLE MAAN

MAMA WE LATEN JE NIET ALLEEN

EN PLOTS...

ALLEREERSTE POST OP EIGEN BLOG

DEMENTIE: RECLAMESPOTJE VAN EEN GELUKKIGE MAMA IN DE HOME

HET IS WEER VOORBIJ

HOOP DOET LEVEN