DURF NEE ZEGGEN : DEEL 2



Zoals beloofd het vervolg op 'Durf nee zeggen' uit 'Leef NU en Geniet'.

Het is weer een voorbeeld van nog een incidentje met ons mama van een paar jaar geleden nadat onze papa gestorven was. Ze woonde alleen in haar huis en ze wou bloemen en planten voor in de tuin. Ik zei haar dat ik de week nadien er voor mezelf moest gaan kopen en dat ik er dan voor haar zou meebrengen. Nee, ze wou deze nu en eiste dat ik ze direct zou gaan kopen.

"Nee mama, volgende week ga ik sowieso naar het tuincentrum, ik ga nu niet speciaal omrijden omdat jij die bloemen nu wilt. 
Ze begon te jammeren dat ik haar niet graag zag en dat wanneer onze papa nog geleefd zou hebben dat die er voor haar nu wel zou gehaald hebben want hij zag haar tenminste graag. 
Gelukkig was ik wijzer geworden en zei ik haar op een hele kalme toon: “Mama ik zie jou ook graag maar ik ga nu geen bloemen en planten voor je kopen, het spijt me. Ik heb daar nu geen tijd voor en zeker geen zin. Je mag van mij niet verlangen dat ik spring wanneer jij dat wilt. Volgende week breng ik die bloemen en planten met plezier mee. Op een weekje gaat het nu toch niet komen hé?” 

Had ik hier ja gezegd dan was ik heel veel tijd kwijt geweest en zou ik boos op mezelf geweest zijn omdat ik weer had toegegeven en niet nee had durven zeggen.
Af en toe moeten we op onze strepen staan en voor onszelf opkomen. We mogen de anderen niet onze weg of onze planning laten bepalen tenzij je het echt wilt en er ook blij van wordt. Zo niet, denk er dan aan dat jij de kapitein van je schip bent en dat jij beslist wat je wilt toelaten in je leven en wat je ermee doet! Je hebt altijd een keuze en je mag zeker voor jezelf kiezen, daar is niets mis mee.

Ik ben kalm gebleven en heb ons mama eerlijk mijn mening gezegd. Er zijn geen ongelukken gebeurd, er is niemand gestorven, onze liefde was nog even groot en een weekje later had ze haar plantjes!

Als je het leuk vindt en het maakt je gelukkig, zeg dan JA
Als het je niet gelukkig maakt en het kost je moeite, zeg dan NEE

Ook jij kan leren nee zeggen. De eerste nee is de moeilijkste, nadien wordt het steeds makkelijker.


ALS JE JA ZEGT TEGEN IETS DAT JE NIET LEUK VINDT,  ZEG JE NEEN TEGEN DINGEN DIE JE WEL GRAAG DOET.

Reacties

Populaire posts van deze blog

GOEDE REIS LIEVE MAMA

HIP HIP HOERA VOOR BAR MARCEL

RUST ZACHT FERNAND

VOLLE MAAN

MAMA WE LATEN JE NIET ALLEEN

EN PLOTS...

ALLEREERSTE POST OP EIGEN BLOG

DEMENTIE: RECLAMESPOTJE VAN EEN GELUKKIGE MAMA IN DE HOME

HET IS WEER VOORBIJ

HOOP DOET LEVEN