DEMICLOWNS

Foto uit HLN 12/11/19

Hebben jullie al gehoord van een demiclown? Nee, ik tot gisteren ook niet.
Gisteren las ik toevallig in HLN het artikel: “Na de cliniclowns: demiclowns voor mensen met dementie. Mensen met dementie zitten doorgaans in hun eigen wereldje en hebben aan verbeelding geen gebrek. Het lijkt dus vreemd dat er clowns bestaan die hen nog wat komen verstrooien. Maar dat is het niet. Demiclowns willen niet de plezante uithangen, maar proberen troebele geesten weer op te helderen, al is het maar voor even. En verrassend hoe dat soms lukt.”
Meer info hierover vind je op http://www.demiclowns.be/

Ik probeerde me voor te stellen hoe ons mama op deze demiclowns zou reageren. Ze zou het wel leuk vinden want alles wat kleine kinderen leuk vinden, vindt zij ook leuk. Maar vandaag zouden ze op haar geen vat gehad hebben.
Normaal moest ik met haar naar de oogarts gaan maar mijn zus belde me dat ons mama te zwak was. Ze kon zelfs niet stappen en moest in de rolstoel vervoerd worden. Ik ben dan onmiddellijk na mijn werk naar de home gereden om te zien hoe het met haar ging en ik moet zeggen dat ik toch wel geschrokken was. Zondag was ze al zeer verward maar vandaag was ze nog suffer en helemaal afwezig.

Ik probeerde de situatie in te schatten door haar foto’s te laten zien maar de helft van de tijd staarde ze in het niets en moest ik vragen of ze nog wakker was. Wat ook zeer opmerkelijk was, was dat ze haar kleinzoon niet meer herkende. Via omwegen lukte het dan wel maar haar oogappel niet meer herkennen is toch weer een stapje achteruit. Ik had het er heel moeilijk mee maar hield me sterk. Het besef dat haar tijd hier korter en korter wordt en misschien eens sneller zou kunnen daar zijn, deed me hartpijn. Ondertussen heeft ons mama al zes jaar speciale zorgen nodig en heeft dit mijn leven toch wel enorm beïnvloed. En hoe groot de zorg voor haar ook is, ze blijft van ontelbare waarde.

Reacties

Populaire posts van deze blog

GOEDE REIS LIEVE MAMA

HIP HIP HOERA VOOR BAR MARCEL

RUST ZACHT FERNAND

VOLLE MAAN

MAMA WE LATEN JE NIET ALLEEN

EN PLOTS...

ALLEREERSTE POST OP EIGEN BLOG

DEMENTIE: RECLAMESPOTJE VAN EEN GELUKKIGE MAMA IN DE HOME

HET IS WEER VOORBIJ

HOOP DOET LEVEN