VERWERKINGSPROCES VAN LANGE DUUR

 


Ik sla lukraak het boek 'De strategie van het geluk' open en ik lees:

Zolang je leeft en kunt ademen, is er meer goed met je dan er mis is.

- Jon Kabat-Zinn -

De gekozen bladzijde gaat over rouwen en verwerking, hoe toevallig.

Ik lees: Een verwerkingsproces is altijd het overgaan van 'Neen, dit kan niet!' naar 'Ja, ik kan dit aanvaarden, ik kan ermee leven.' Een rouwproces is de realiteit leren aanvaarden en ophouden te pogen jouw interne realiteit aan de externe realiteit op te leggen. 

Toevallig had ik vandaag een mindere dag. Omwille van de hevige wind heb ik zeer slecht geslapen en mijn darmen die reageren nog niet zoals het moet op de medicatie waardoor ik wat minder energie had dan anders. Ik ben na mijn werkuren wat gaan rusten en terwijl ik in de zetel lag, moest ik aan ons mama denken maar ongewild ook aan mijn huwelijk. Twee rouwprocessen, twee dingen die er niet meer zijn. 

Het ene kan ik beter aanvaarden en mijn dankbaarheid voor wat was, helpt me met het verlies van ons mama om te gaan. Ons mama had ook een gezegende leeftijd wat het allemaal gemakkelijker maakt om het een plaats te geven, te aanvaarden en verder te gaan.

Het einde van mijn huwelijk kon ik niet zomaar aanvaarden en ik heb jaren pijn gehad omdat ik er niet mee kon leven. Dus ja, ik herken zeer goed wat ik las in het boek. Ik heb zolang ik naar het waarom zocht, pijn gehad. 

Alle vormen van lijden zijn in wezen terug te voeren op een vorm van verzet tegen een bestaande, herinnerde of ingebeelde realiteit. We willen iets dat er niet is of we willen iets niet wat er wel is. 

Deze toevallig bladzijde deed me beseffen waarom het einde van mijn huwelijk de pijnlijkste ervaring in mijn leven was. Ondertussen heb ik er wel mee leren leven maar het was een verwerkingsproces van lange duur.





Reacties

Populaire posts van deze blog

GOEDE REIS LIEVE MAMA

HIP HIP HOERA VOOR BAR MARCEL

RUST ZACHT FERNAND

VOLLE MAAN

MAMA WE LATEN JE NIET ALLEEN

EN PLOTS...

ALLEREERSTE POST OP EIGEN BLOG

DEMENTIE: RECLAMESPOTJE VAN EEN GELUKKIGE MAMA IN DE HOME

HET IS WEER VOORBIJ

HOOP DOET LEVEN