BLIJF IN JEZELF GELOVEN

 



Kamala Harris, 56 jaar en de eerste vrouwelijke en gekleurde vicepresident ooit. Ze is ook de eerste dochter van twee immigranten, een Indiase moeder en een Jamaicaanse vader, die dat ambt bereikt. Ik lees in de krant haar goede raad aan alle kleine meisjes en kinderen: droom met ambitie, zie je zelf zoals je bent, geloof in wat je kunt, ook al deden mensen dat niet voordien. 

Kamala zou het perfecte voorbeeld in verschillende hoofdstukken uit mijn boek ‘leef nu en geniet’ kunnen zijn. Je wordt wat je denkt, falen bestaat niet, blijf vooral jezelf, hou van jezelf, denk positief, kom tot actie en maak je intentie waar…

Spontaan denk ik nu terug aan de workshop ‘Manifesteren vanuit het hart’ van Baptist de Paepe, auteur van de bestseller ‘The power of the heart’. Ik volgde deze workshop in 2017 in Leuven en we deden een meditatie waarbij we in gedachten terug moesten gaan naar onze kindertijd. Ik zag mezelf in mijn hoofd toen als een onschuldig meisje van vijf jaar spelen in de tuin met mijn poppen. Een meisje dat de wereld nog moest ontdekken en leren van zichzelf te houden zoals ze was. Een meisje dat nog moest begrijpen dat ze haar dromen mocht volgen ongeacht wat de anderen daarvan vonden, dat ze niet dom en lomp was, dat ze meer kon dan ze dacht en dat ze alles kon bereiken wat ze maar wou, zolang ze er zelf maar in geloofde en zich niet liet misleiden door de mening van anderen. We moesten dus tijdens deze meditatie onszelf als kind goede raad geven. Welke wijze raad zou jij jezelf geven indien je terug in de tijd kon gaan?

Vaak hoor je sommigen of misschien wel jezelf zeggen:” Had ik het geweten dan …. of moest ik terug kunnen herbeginnen dan...”.

Het leven is niet altijd even gemakkelijk en we hebben bepaalde omstandigheden in ons leven niet altijd in de hand.  Maar we hebben wel altijd de menselijke vrijheid te kiezen hoe we met alles omgaan. We hoeven onze gevoelens niet door anderen of door de omstandigheden laten bepalen. We beslissen nog altijd zelf hoe we reageren. Reageren we direct op automatische piloot of zijn we proactief? Wil je zelf bepalen hoe je je voelt of geef je anderen de controle en de macht over je? 

Ja, ik heb heel veel te vertellen aan dat kleine meisje in 1970 dat zo spontaan en vrolijk was. Ik zou haar vertellen dat ze ooit een boek zou schrijven over al de wijze levenslessen die ze met vallen en opstaan zou leren. Dat ze vooral zichzelf moest blijven ongeacht wat de anderen daarvan zouden denken en dat ze nooit aan zichzelf mocht twijfelen. Dat ze een zeer zelfstandige vrouw zal worden die haar licht laat schijnen op iedereen ongeacht welke afkomst. Dat ze creatief genoeg is om voor alles een oplossing te vinden. En dat ze de goede trekjes van haar mama in haar heeft.



Reacties

Populaire posts van deze blog

GOEDE REIS LIEVE MAMA

HIP HIP HOERA VOOR BAR MARCEL

RUST ZACHT FERNAND

VOLLE MAAN

MAMA WE LATEN JE NIET ALLEEN

EN PLOTS...

ALLEREERSTE POST OP EIGEN BLOG

DEMENTIE: RECLAMESPOTJE VAN EEN GELUKKIGE MAMA IN DE HOME

HET IS WEER VOORBIJ

HOOP DOET LEVEN