MIJN GOEDE VOORNEMEN

Wat zijn mijn goede voornemens dit jaar?

Ik sta omwille van de gebeurtenissen een beetje achter en heb nog niet echt het gevoel dat we aan een nieuw jaar begonnen zijn. Maar ik heb wel alles eens op een rijtje gezet en mijn eerste goede voornemen is:

Ik hoef mezelf niet meer te bewijzen. En wat bedoel ik hiermee? Vorig jaar was ik zo met mijn boek, mijn blog, mijn werk en mijn cursus bezig en wou ik een goede verkoop, veel views en likes, me profileren op mijn werk en minstens een 9 op al mijn huistaken halen. Waarom? Joost mag het weten. Ik heb altijd al de neiging gehad om te willen scoren en te overdrijven, dat zal de Bing* in mij zijn, veronderstel ik. *Bing: Yang vuur (Chinese astrologie)

Maar mijn neiging om alles opperbest te willen doen en alles te willen bereiken wat erin mijn mogelijkheden lag, zorgde er ook voor dat ik steeds in overdrive stond en mezelf voorbijliep zonder het te beseffen.

Dat inzicht is gekomen. Ik ben goed genoeg zoals ik ben en ik hoef mijn stempel niet meer zo nodig op deze aardbol te zetten. Ik hoef mezelf tegenover mezelf en anderen niet meer te bewijzen. Want ik besef nu dat ik dat vooral deed om mezelf een goed gevoel te geven van zie je wel, je bent wel iets waard. Ik heb altijd het gevoel gehad minderwaardig te zijn waardoor ik nog meer mijn best ging doen.

Ik ben vandaag met 2 goede vriendinnen een lange wandeling gaan maken en met één ervan zat ik op school. We haalden oude herinneringen op en plots kwam er een oude leerkracht ter sprake. Mijn vriendin vertelde dat ze in de ogen van die leerkracht nooit iets goed kon doen en dat zij steeds de zondebok was. Ik vertelde haar net hetzelfde. De juf van het derde leerjaar, gaf ons het gevoel minderwaardig te zijn en zetten ons voor grote schut in de klas. Bij mij was dat omdat ik niet kon breien en gans dat schooljaar kreeg ik te horen dat ik lomp, onhandig en niets waard was. Ik heb tijdens de vrouwelijke activiteiten, zo noemde dat vroeger, steeds bolletjes wol moeten maken want dat was de enige activiteit dat ik in haar ogen kon.

Men beseft het niet altijd maar soms kan men ongewild anderen een slecht gevoel geven en zelfs een minderwaardigheidsgevoel aanpraten. Dus wees voorzichtig met je uitspraken. 









Reacties

Populaire posts van deze blog

GOEDE REIS LIEVE MAMA

HIP HIP HOERA VOOR BAR MARCEL

RUST ZACHT FERNAND

VOLLE MAAN

MAMA WE LATEN JE NIET ALLEEN

EN PLOTS...

ALLEREERSTE POST OP EIGEN BLOG

DEMENTIE: RECLAMESPOTJE VAN EEN GELUKKIGE MAMA IN DE HOME

HET IS WEER VOORBIJ

HOOP DOET LEVEN