ZWARTE PIET WORDT ROETVEEGPIET

Uit de krant De Standaard


Het is pakjesavond of Sinterklaasavond. Wij Belgen vieren Sinterklaas op 6 december maar in Nederland en de Duitse grensregio vieren ze dat op 5 december.
De laatste jaren is er heel veel gedoe rond Zwarte Piet en in heel veel scholen mogen ze geen ‘Zwarte’ Piet meer zeggen. Wat doen ze dan met al die oude sinterklaasliedjes? Een collega met kleinere kinderen vertelde me vandaag dat ze allemaal andere liedjes zingen dan vroeger, vele moderner. “Ha ja, en wat zingen ze dan?”, vroeg ik. “Ze zingen nu over Sinterklaas en zijn Piet!”
Dit vond ik toch wel heel grappig. “Dus ze zingen over Sinterklaas en zijn Piet? En dat mag dan wel en daar gaan geen opmerkingen over komen?” vroeg ik.

In Nederland hebben nu ze roetveegpieten. Ik weet niet wat jullie mening over heel dat Sinterklaasgedoe is en die zal best wel zeer verdeeld zijn maar ik las op Wikipedia dat dit volksfeest zeker teruggaat tot in de middeleeuwen waar ze in veel Europese landen Sint-Nicolaasdag vierden. Ik zou het toch een zonde vinden wanneer dit feest afgeschaft zou worden. Ook al vond ik het heel erg te moeten ontdekken dat de Sint maar een fabeltje was en niet echt bestond.





Reacties

Populaire posts van deze blog

GOEDE REIS LIEVE MAMA

HIP HIP HOERA VOOR BAR MARCEL

RUST ZACHT FERNAND

VOLLE MAAN

MAMA WE LATEN JE NIET ALLEEN

EN PLOTS...

ALLEREERSTE POST OP EIGEN BLOG

DEMENTIE: RECLAMESPOTJE VAN EEN GELUKKIGE MAMA IN DE HOME

HET IS WEER VOORBIJ

HOOP DOET LEVEN