RUSTELOZEBENENSYNDROOM


Vandaag las ik in de krant over RLS en ik moest aan onze papa denken. Oh, wat had hij daar enorm last van. Wanneer hij ’s avonds in de zetel zat, kon hij zijn benen niet stilhouden. Die schokten heel hard en hij had dat niet onder controle. Ook in bed stampte hij ongecontroleerd hard met zijn benen, zo hevig dat hij geen bed met een voetbord mocht hebben want hij stampte die allemaal kapot. Het was zelfs zo erg geworden dat ons mama niet meer bij hem kon slapen omdat hij haar blauw plekken stampte. Dus het grote bed vloog buiten en werd door twee aparte bedden vervangen. Onze papa werd door dat schokken ook steeds wakker en had daardoor een slaaptekort. En het spijtige was dat daar niets aan te doen was. Toen toch niet want nu lees ik dat er wel medicijnen (dopamineagonisten) en hulpmiddeltjes zoals trilsokken zijn maar dat deze niet voor iedereen even efficiënt zijn.

RLS zit spijtig genoeg langs onze papa zijn kant in de familie, het is dus erfelijk. Ik heb er ook soms last van maar niet al te vaak. Vorige week tijdens de eerste helft van de toneelvoorstelling had ik het. Ik had een onrustig en kriebelend gevoel in mijn benen en kon ze niet stilhouden wat heel vervelend was want we zaten kort op elkaar en ik kon mijn benen niet bewegen. Gelukkig was het weg na de pauze. Ik weet dat ik dat minder erg heb dan onze papa dat had maar nu lees ik dus dat kan toenemen na je 50ste. Een rede te meer om het artikel zeer goed te lezen en nog wat extra opzoekwerk te doen. Beter voorkomen dan genezen.

RLS is een weinig bekende aandoening ook wel de ziekte van Willis-Ekbom genoemd. Het is een aandoening van het zenuwstelsel dat op zich geen kwaad kan maar de klachten zijn wel erg vervelend. Als je vaak last hebt van rusteloze  of wiebelende benen, kan dit bovendien je nachtrust behoorlijk verstoren. Tien tot twaalf procent heeft er wel eens last van en drie procent heeft medicatie nodig.

De 6 symptomen van rusteloze benen
  • Je hebt vooral ’s avonds en ’s nachts last van tintelingen, kriebel of een vervelend gevoel in je onderbenen.
  • Hierbij voel je een onbedwingbare onrust in je benen: je ‘moet’ bewegen om het vervelende gevoel even kwijt te raken.
  • In je slaap maken je benen soms vanzelf schokkende bewegingen.
  • Je slaapt (hierdoor) minder goed en kan overdag moe of slaperig zijn.
  • De klachten zijn vaak het ergst vlak voor het inslapen.
  • Ook als je lang zit, kun je last krijgen van je rusteloze benen. Bijvoorbeeld in een bus, bioscoop of vliegtuig.
Oorzaken
De oorzaak van RLS blijft meestal onduidelijk. Overgewicht, roken, alcohol, koffie en weinig beweging kunnen mogelijk de klachten verergeren, ook een ijzertekort. Daarnaast kunnen bepaalde medicijnen de aandoening veroorzaken of verergeren.

Dus na het lezen van bovenstaande zal ik terug wat meer op mijn gewicht moeten letten, minder koffie drinken en blijven bewegen. Als het dat maar is.

Voor wie graag meer info heeft :




Reacties

Populaire posts van deze blog

GOEDE REIS LIEVE MAMA

HIP HIP HOERA VOOR BAR MARCEL

RUST ZACHT FERNAND

VOLLE MAAN

MAMA WE LATEN JE NIET ALLEEN

EN PLOTS...

ALLEREERSTE POST OP EIGEN BLOG

DEMENTIE: RECLAMESPOTJE VAN EEN GELUKKIGE MAMA IN DE HOME

HET IS WEER VOORBIJ

HOOP DOET LEVEN