WAT BETEKENT FILIE?

In 1993 werd Filie als koosnaam geboren.


Mensen vragen me vaak naar de betekenis van Filie.

Volgens de Voice Dialogue, een methode ontwikkeld door twee Amerikaanse Psychologen bestaat onze persoonlijkheid uit verschillende ikken. En sommige ikken komen zeer sterk naar boven en anderen ikken zitten wat dieper verborgen. Filie is één van mijn ikken. 

Filie is een zeer liefdevolle en zorgzame ik die twintig jaar zeer sterk aanwezig was en ook de ik die voor haar gezin leefde. Filie is de koosnaam die ik kreeg van mijn ex-man toen hij nog mijn vriendje en zeer verliefd was. Filie is ook de ik die enorm gekwetst werd en waarvoor de wereld mocht vergaan omdat de pijn te ondraaglijk geworden was.

Gelukkig was er ook nog de sterke moeder-ik die zoveel liefde voor haar zoon voelde dat die verhinderde dat Filie domme dingen deed. De moeder-ik kon haar zoon geen verdriet aandoen door tegen een muur te knallen zodat Filie geen pijn meer zou voelen. Dus Filie begon te lezen en te lezen totdat ze op een dag zelf begon te schrijven. Ze schreef de pijn letterlijk van zich af.

De gebroken Filie begon te transformeren tot iemand die alle waardevolle lessen die ze uit al die vele boeken geleerd had, wou delen met iedereen die er nood aan had. Ze wou de pijn bij anderen, de pijn die ze zelf zo verschrikkelijk gevonden had, helpen verlichten. Dus Filie, is de ik die beginnen te schrijven is en die geëvolueerd is tot een Leef-NU-en-Geniet-ik die blogt.

Er zitten nog vele andere ikken in me zoals de miss perfect, de energieke, de zotte trien, de plantrekker, de mantelzorger, de happy single... heel veel ikken dus waarover nog heel veel te vertellen valt.

In mijn boek schrijf ik over 'Toeval bestaat niet' en toen ik besloten had om als schrijversnaam 'FILIE' te gebruiken, ging ik het ook eens googelen. Ik ontdekte dat het afkomstig was van het Griekse PHILIA wat VRIENDSCHAP betekent! Ik vond dit geweldig en wou hierover meer weten. Zo las ik dat de Grieken meerdere woorden voor 'LIEFDE' gebruiken zoals: EROS – STORGE – AGAPE – PHILIA.

·         EROS voor geslachtelijke liefde.
·         STORGE voor genegenheid.
·         AGAPE voor naastenliefde.
·         PHILIA voor vriendschappelijke, platonische liefde.

FILIE = VRIENDSCHAPPELIJKE LIEFDE!

Ook het woord Filosoferen is ervan afgeleid en het betekent ook zeer open met elkaar praten, respect hebben, elkaar vertrouwen en emotionele verbondenheid. Hoe mooi is dat want zonder het te weten had ik een naam gekozen dat alles illustreert waar ik naar streef. Hoe toevallig is dat niet!

En nog toevalliger is hoe die koosnaam ontstaan is. In 1993 zag de wereld er toch een beetje anders uit dan nu. Toen keek iedereen nog te samen naar één tv en beslisten de ouders nog naar welke programma’s er gekeken werd. Dus keken wij dan maar braaf mee bij onze ouders naar Familie. En omdat de toenmalige begintune zo bleef hangen zongen wij dat steeds al zwanzend mee. Mijn ex die draaide vaak met opzet de woorden om en zong steeds op het einde mafilie in plaats van familieMafilie werd Filie en zo ontstond mijn koosnaampje. 

Zesentwintig jaar later werd dat koosnaampje dus mijn schrijversnaam.

Ik las net dat 'Familie' de langst lopende Belgische soapserie is die sinds 30 december 1991 uitgezonden wordt, bravo! Wij zijn toen we gingen samenwonen en zelf konden beslissen naar welke programma's we keken, afgehaakt. We hebben ons eigen familietje opgericht met onze eigen verhaallijn. Zoals jullie ondertussen weten is ons verhaal geëindigd en ben ik aan een andere verhaallijn begonnen met mijn verschillende ikken. En momenteel is het Filie, de ik die schrijft, die in mijn verhaal vooral de hoofdrol speelt.
Ik hoop dat ze jullie kan inspireren en boeien. 

Tot morgen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

GOEDE REIS LIEVE MAMA

HIP HIP HOERA VOOR BAR MARCEL

RUST ZACHT FERNAND

VOLLE MAAN

MAMA WE LATEN JE NIET ALLEEN

EN PLOTS...

ALLEREERSTE POST OP EIGEN BLOG

DEMENTIE: RECLAMESPOTJE VAN EEN GELUKKIGE MAMA IN DE HOME

HET IS WEER VOORBIJ

HOOP DOET LEVEN