5 DINGEN WAARVAN DE MENSEN HET MEESTE SPIJT HEBBEN




Bovenstaande is een quote van Steve Jobs. ‘Je tijd is beperkt dus stop met het te verspillen aan andermans leven en leid je eigen leven.’ 

Steve Jobs was iemand die zijn eigen pad bewandelde en zijn eigen dromen volgde! In plaats van alle regeltjes klakkeloos te volgen, bepaalde hij zelf welke regels zinloos en noodzakelijk waren.

We hoeven niet te zijn zoals anderen van ons verwachten of ons leven door anderen te laten bepalen.

Jaren heb ik anderen mijn weg laten bepalen omdat ik vooral deed wat van me verwacht werd en heb ik al gedaan wat ik kon om anderen gelukkig te maken. Ik negeerde mijn dromen en mijn wensen zo hard dat ik ze vergeten was. Maar het ergste was dat ik ook mezelf ergens onderweg verloren was. Waarschijnlijk zullen velen onder jullie dit gevoel herkennen, het gevoel dat je niet leeft maar geleefd wordt!


Je leidt het leven van iemand anders waardoor je jezelf vergeet. Je vergeet wie je bent, waar je van houdt, wat je gelukkig maakt omdat je constant bezig bent met anderen gelukkig te maken en omdat je doet wat de anderen van je verwachten. Bij mij was het zo erg dat toen mijn mening gevraagd werd ik niet meer mijn eigen mening gaf maar die dat de anderen graag zouden horen. En door dat te doen vergat en verloochende ik mezelf!
Je kan jezelf niet gelukkig maken door anderen hun wensen en verlangens te vervullen terwijl je die van jouw ondertussen negeert en vergeet. Kritiek zal er altijd zijn dus blijf altijd jezelf ongeacht wat de anderen daarvan vinden. Wat een ander of de wereld van je denkt is niet belangrijk! Wat jij van jezelf denkt dat is pas belangrijk! Zolang jij je zorgen blijft maken over wat anderen van je denken, zullen ze macht over je hebben en zullen zij je verdere leven bepalen. Jij bent de kapitein van je schip en dus ook verantwoordelijk voor je eigen geluk. Wie zijn leven wil je leiden dat van jouw of dat van een ander? Je zal ervan opkijken hoe zalig het voelt als je je eigen pad bewandelt zonder waarde te hechten aan wat de anderen daarvan vinden.

Wees niet afhankelijk van de goedkeuring van iemand anders!

Onze droom of roeping kan door anderen als dom en zinloos worden beschouwd maar het is wel “onze droom”. Het is onze eigen droom die ons inspireert en ons roept en misschien stellen we anderen teleur wanneer we hem volgen maar het is en blijft wel onze droom.

Bronnie Ware, de Australische auteur van het bekende boek “Als ik het leven over mocht doen” was jarenlang palliatieve zorgzuster. Ze heeft vele mensen begeleid tijdens hun laatste dagen. In haar boek vertelt ze over de top vijf waarvan de mensen op hun sterfbed echt spijt hebben.

5 DINGEN WAARVAN DE MENSEN HET MEESTE SPIJT HEBBEN

1.   Ik zou willen dat ik de moed gehad had om het leven te leven dat ik zelf wilde en niet het leven te leiden dat anderen van me verwachtten.
2.   Ik wilde dat ik niet zo hard gewerkt had. Velen hadden spijt dat ze hun kinderen niet zien opgroeien hadden en dat ze te weinig tijd aan hun partner besteed hadden.
3.   Ik wilde dat ik vaker mijn gevoelens had geuit. Velen durfden hun gevoelens niet te uiten om geen ruzie met anderen te hebben.
4.   Ik wilde dat ik meer contact had gehouden met mijn vrienden. Vaak leven de mensen binnen hun eigen gezinnetje waardoor ze het contact met de buitenwereld verliezen.
5.   Ik wilde dat ik mezelf gelukkiger had laten zijn!

Veel mensen beseffen niet dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun geluk en dat ze altijd een keuze hebben. Zij hebben de menselijke vrijheid om onder alle omstandigheden hun eigen houding te bepalen en hun eigen weg te kiezen.  Maar meestal zijn ze te bang voor verandering dus blijven ze liever in hun oude gewoontes en leven vastzitten. Ze denken dat ze daar gelukkiger zijn maar diep in hun hart weten ze dat het niet waar is. Net zoals in mijn huwelijk. Ik maakte mezelf de laatste jaren wijs dat ik gelukkig was. Ik had alles om gelukkig te zijn maar toch voelde ik me van binnen niet echt zo denderend. De tranen die ik vaak stiekem gelaten heb, proefden toen zeer bitter! 

Mijn goede raad na het lezen van bovenstaande top vijf is: 
Word NU wakker want ander zal je op een dag wakker worden en beseffen dat er geen tijd meer is om de dingen te doen die je al altijd had willen doen!






Reacties

Populaire posts van deze blog

GOEDE REIS LIEVE MAMA

HIP HIP HOERA VOOR BAR MARCEL

RUST ZACHT FERNAND

VOLLE MAAN

MAMA WE LATEN JE NIET ALLEEN

EN PLOTS...

ALLEREERSTE POST OP EIGEN BLOG

DEMENTIE: RECLAMESPOTJE VAN EEN GELUKKIGE MAMA IN DE HOME

HET IS WEER VOORBIJ

HOOP DOET LEVEN