STOP DARMKANKER


Ik sta weer dagen achter met mijn blog maar ook met de actualiteit. Ik ben nog steeds in de ban van Chinese astrologie en ik ben ook druk in de weer met mijn taken voor de cursus life coaching. 

Toevallig las ik dat er vorig jaar minder darmkanker werd vastgesteld. Je zou zeggen dat is toch goed nieuws. Eigenlijk niet want dit is een direct gevolg van de coronacrisis. Er zijn veel mensen die zich niet hebben laten onderzoeken omdat ze het liefst zo ver mogelijk uit de buurt van de ziekenhuizen bleven. En ik begrijp het wel, ik heb me vorig jaar ook niet laten onderzoeken. Maar omwille van mijn toenemende darmklachten moest ik begin dit jaar wel en kon ik het niet langer meer uitstellen. Omdat mijn oudste broer op 57-jarige leeftijd gestorven is aan darmkanker en het erfelijk is, moet ik om de 5 jaar op controle. Omwille van corona en ook omdat het geen leuk onderzoek is, bleef ik het maar uitstellen. Zo werd bij mij lymfocytaire colitis vastgesteld. Ondertussen is alles onder controle dankzij de juiste medicatie.

Dus daarom mijn oproep aan iedereen die sukkelt met zijn darmen, laat je onderzoeken en stel het niet langer uit. Hoe vroeger de poliepen en tumoren ontdekt worden, hoe hoger de overlevingskans. Het onderzoek kan onder narcose gedaan worden dus je voelt er helemaal niets van. En als je een hospitalisatieverzekering hebt, wordt alles terugbetaald, ook de dokterskosten en medicijnen een maand voor het onderzoek tot drie maanden erna. 

Wisten jullie dat:

- Er dagelijks 5 Vlamingen sterven aan darmkanker?

- Dat je méér dan 90% kans op genezing hebt als darmkanker vroegtijdig ontdekt wordt?

- Dat 15% van de patiënten met darmkanker jonger dan 50 jaar is?

- Dat het 8 tot 10 jaar duurt vooraleer een kleine poliep eventueel darmkanker wordt?






Reacties

Populaire posts van deze blog

GOEDE REIS LIEVE MAMA

HIP HIP HOERA VOOR BAR MARCEL

RUST ZACHT FERNAND

VOLLE MAAN

MAMA WE LATEN JE NIET ALLEEN

EN PLOTS...

ALLEREERSTE POST OP EIGEN BLOG

DEMENTIE: RECLAMESPOTJE VAN EEN GELUKKIGE MAMA IN DE HOME

HET IS WEER VOORBIJ

HOOP DOET LEVEN