DAG 2 NA ASTRAZENECA



Bedankt voor de vele telefoontjes om te checken of alles in orde was, hoe lief en attentvol. Ik ben zo blij dat ik geen enkel nevenverschijnsel van mijn prik heb. Het enige wat ik vandaag voelde was dat mijn schouder pijn deed wanneer ik iets in de hoogte wou doen. Het weekend is bijna voorbij en daar het buiten niet zo'n prima weertje was, heb ik ervan geprofiteerd om te poetsen en te studeren. Mijn kont doet pijn van heel de tijd te zitten. De enige momenten van beweging waren de poetsmomenten en het leuke dansje op een tof liedje tijdens het tandenpoetsen. Ja, daar werd ik helemaal vrolijk van en Marcelle die keek ernaar en dacht waarschijnlijk dat zot zijn geen zeer doet.

Het nieuwe hoofdstuk in mijn cursus gaat over omgaan met stress en over ons denken. Hoe je denkt, bepaalt hoe je je voelt en ook hoe je je gedraagt. Toevallig de dingen waarover ik in 'Leef nu en geniet' geschreven heb. Vaak wordt de oorzaak van stress, onvrede of ongewenste gevoelens buiten onszelf gezocht. Maar het zijn niet de gebeurtenissen die emoties losmaken en spanning of stress veroorzaken maar wel onze gedachten hierover. Door je bewust te worden van de ondermijnende gedachten kun je deze veranderen want irrationele gedachten zijn vaak niet productief en kunnen niet constructief gedrag opwekken. 

Overdreven bezorgd zijn leidt tot angst en zelfs tot angstaanvallen. Door die angst ga je dingen vermijden of verbieden waardoor je je anders gaat gedragen en bij sommigen mensen kan dit zelfs leiden tot niet meer durven buitenkomen en zich afzonderen van de wereld. Maar het kan ook zijn dat je je dierbaren verbiedt bepaalde dingen te doen uit angst. Je partner mag niet alleen op stap uit angst dat die iemand anders leuker zou vinden, je kind mag niet met de fiets naar school uit angst dat die een ongeval zou hebben, je dochter mag niet uitgaan, je zoon mag geen brommer, etc. En al die gedachten bezorgen je stress en heel veel spanning, wat trouwens zeer ongezond is voor je bloeddruk. En als je eerlijk bent dan zou je je vele beter voelen zonder al die negatieve gedachten. Je wilt ervan af want ze bezorgen je enkel maar kopzorgen.

Goed nieuws, je kan je gedachten leren omvormen want je hebt invloed op je manier van denken.

De eerste stap in de goede richting is je bewust worden van deze gedachten. Stap 2 is beseffen dat je ideeën en gedachten de belangrijkste oorzaak zijn van je onaangename gevoel. Stap 3, jij bent de baas over je denken en je hebt altijd de keuze om deze te veranderen zodat ook je gevoel en je gedrag veranderen. En de belangrijkste stap, maak jezelf verantwoordelijk over hoe je je voelt. Laat de gebeurtenis of de anderen niet de macht overnemen zodat zij de controle over jouw gevoelens krijgen.

"NIET DE DINGEN ZELF MAKEN DE MENSEN VAN STREEK MAAR HUN GEDACHTEN EROVER"

 - Epictetus -

Een simpel voorbeeld.

Een goede kennis houdt van motorrijden. Wanneer het goed weer is, dan pakt die zijn motor en weg is hij. Hij voelt zich dan zo vrij als een vogeltje en voelt zich de gelukkigste man van de wereld. Ik heb een zwaar motorongeluk gehad en de gedachten om eens mee te rijden, daar krijg ik kriebels van en dan voel ik de spanning zo opkomen. Ik blijf het liefst zo ver mogelijk uit de buurt van een motor. Dus de motor, hetzelfde ding, roept bij mij hele andere gedachten en gevoelens op dan bij mijn kennis.


Reacties

Populaire posts van deze blog

GOEDE REIS LIEVE MAMA

HIP HIP HOERA VOOR BAR MARCEL

RUST ZACHT FERNAND

VOLLE MAAN

MAMA WE LATEN JE NIET ALLEEN

EN PLOTS...

ALLEREERSTE POST OP EIGEN BLOG

DEMENTIE: RECLAMESPOTJE VAN EEN GELUKKIGE MAMA IN DE HOME

HET IS WEER VOORBIJ

HOOP DOET LEVEN