MISS PERFECT MET FAALANGST

Ik zag een post van een life coach met als titel 'Miss Perfect met faalangst'. Zo omschreef ze haar leven de eerste dertig jaar. En ik herkende me er zo goed in maar wel met het enige verschil dat ik het bijna vijftig jaar ben geweest en dat ik af en toe die dominante Miss Perfect nog steeds dien te ontkronen. Ik ben er me zo bewust van en voel heel goed wanneer ze de boel wilt komen saboteren. Faalangst heb ik niet meer maar die drang naar perfectie is hardnekkiger dan ik wil toegeven.

Vanwaar die angst om te falen en vanwaar die drang om alles perfect te doen? Mensen met een negatief zelfbeeld hebben er vaker last van las ik. Ze onderschatten zichzelf en hun vaardigheden. Ze denken dat ze incompetent zijn. Wie mijn boek gelezen heeft, weet dat ik hier enorm veel last heb van gehad en dat het daarom zo lang geduurd heeft voor het af was. Zelfs overmatig perfectionistisch gedrag kan een gevolg van faalangst zijn. Het niet toestaan van fouten, alles moet perfect of helemaal goed zijn. Ondertussen heb ik geleerd dat goed goed genoeg is. Daarom deze foto, ja, nog steeds met coronakapsel, geen make-up, gelukkig heb ik dat permanent lijntje laten zetten dus ik speel een beetje vals. Maar geloof me, ik kom niet buiten zonder make-up.   

Onze grootste overwinning is niet dat we nooit falen, maar dat we telkens als we vallen weer opstaan. Dus waar droom jij van? Wat houd je tegen? Nog een laatste tip, er is geen weg naar gelukkig zijn, gelukkig zijn is de weg. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

GOEDE REIS LIEVE MAMA

HIP HIP HOERA VOOR BAR MARCEL

RUST ZACHT FERNAND

VOLLE MAAN

MAMA WE LATEN JE NIET ALLEEN

EN PLOTS...

ALLEREERSTE POST OP EIGEN BLOG

DEMENTIE: RECLAMESPOTJE VAN EEN GELUKKIGE MAMA IN DE HOME

HET IS WEER VOORBIJ

HOOP DOET LEVEN