WELKOM TERUG JULIETTE


Koekoek, hier ben ik terug en Juliette ook. Ik ben vandaag haar urne mogen gaan halen en ze heeft een mooi plekje bij ons mama op de kast gekregen. Ik heb speciaal een kleine zwart poesje gekozen waar maar een beetje as in kon zodat de rest bij ons mama in haar urne kon.


Ik blog ondertussen 21 maanden en het is de eerste keer dat ik vier dagen op rij niet geschreven heb.  Het is een woelige en emotionele tijd geweest. Een periode waarbij ik vooral bij mezelf ben blijven stilstaan net zoals 7 jaar geleden bij mijn scheiding wat ook een serieus rouwproces is geweest. Maar toen zocht ik naar alle mogelijke middelen om de pijn te verlichten en nu wou ik ze niet ontlopen. Ik wou ze voelen. Ik heb ondertussen geleerd hoe om te gaan met mijn emoties en om negatieve gevoelens om te vormen tot positieve. Ik moet toegeven dat ik ondertussen al goed kunnen oefenen heb en een expert begin te worden.

Ik had gisteren weer een zoom sessie met mijn integratiegroep waar we het vooral over de werking van ons brein gehad hebben. En welk brein of systeem je gebruikt, heeft een zeer grote invloed op je emoties en hoe je met het leven omgaat, positief of eerder somber. Ik heb het mannetje gepikt uit de sessie en er zelf wat bijgeschreven om het jullie wat duidelijker te maken.


Systeem 1 = oude brein = emotionele brein = reptielenbrein, dit supersnelle brein dat onmiddellijk reageert op alle prikkels, helpt ons vooral te overleven. Dit brein is voornamelijk op zoek naar gevaar en bij de minste prikkel zegt het ons te vluchten of te blijven staan of te vechten. Dat is vooral duidelijk bij de dieren wanneer ze in gevaar zijn. Dit brein is onvermoeibaar. Als jij plots hevig reageert op een bepaalde gebeurtenis dan doe je dit met systeem 1 of je oude brein.

Systeem 2 = nieuwe brein = rationele brein dat ons doet nadenken en ons onderscheidt van de dieren. Het is langzaam, snel vermoeid en het kan denken in het verleden en in de toekomst. Dus als jij ligt te piekeren in je bed dan ben je met systeem 2 bezig. Of wanneer je niet direct reageert en er eerst over nadenkt dan ben je duidelijk met je nieuwe brein bezig.

Systeem 3 = archiverend brein, het brein dat filtert, alles ordent en opslaat. Dit brein werkt enkel in rust wanneer de andere 2 breinen even niet werken. Het helpt je bepaalde dingen te herinneren. En nu snap ik plots waarom ik de laatste tijd zoveel last heb van mijn geheugen en alles vergeet, ik heb geen rust dus systeem 3 kan zijn werk niet optimaal doen.

Ik vertelde dat ik me vooral laat leiden door systeem 2 (nieuwe brein) en dat ik het zeer merkwaardig vond dat ik het een tijdje moeilijk had om rationeel te blijven. Hoe sterker het oude brein hoe zwakker het nieuwe brein of hoe moeilijker je het hebt om je gevoelens te onderdrukken en rationeel te blijven. Ondertussen werkt systeem 2 weer optimaal en heb ik opnieuw inspiratie om te schrijven. Ik werk verder aan een online workshop 'Leef nu en geniet'. 

Heb je interesse dan mag je me dat via een privébericht laten weten en dan zal ik je in mijn mailing list zetten om je de juiste data door te sturen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

GOEDE REIS LIEVE MAMA

HIP HIP HOERA VOOR BAR MARCEL

RUST ZACHT FERNAND

VOLLE MAAN

MAMA WE LATEN JE NIET ALLEEN

EN PLOTS...

ALLEREERSTE POST OP EIGEN BLOG

DEMENTIE: RECLAMESPOTJE VAN EEN GELUKKIGE MAMA IN DE HOME

HET IS WEER VOORBIJ

HOOP DOET LEVEN