WAT IS SCHOONHEID?

 


Helen Mirren en Madonna

Foto Helen : Pascal Le Segretain/Getty Images Entertainment


Wat is schoonheid en wie bepaalt wat mooi is en wat niet?


Naar aanleiding van enkele gesprekken en bepaalde dingen in de media werd ik enorm getriggerd om er iets over te schrijven.  

Wat mij de laatste tijd opvalt is dat velen van mijn generatie en zelfs jongeren zich minder goed in hun vel voelen omdat “naturel ouder worden” in onze huidige maatschappij blijkbaar niet meer aanvaard wordt. Alles moet er aantrekkelijk en strak uitzien en alle minpuntjes en oneffenheden worden door allerlei filters verdoezeld. Iedereen wil er zo jong mogelijk uitzien omdat we in een tijd leven waar ouderdomsverschijnselen als een zwakte wordt gezien en jong als het hoogste geluk. Hierdoor beginnen meer en meer jongeren al heel vroeg met fillers en botox omdat ze bang zijn van de vergankelijkheid. Kijk maar eens naar sommige beroemdheden die in hun zoektocht naar eeuwige jeugd hun schoonheid juist helemaal verloren zijn. Maar wie bepaalt wat mooi is en wat is het schoonheidsideaal? In elke cultuur is dat verschillend en door de jaren heen is dat al zo vaak veranderd.

Ik probeer te laten inzien dat schoonheid echt vanbinnen zit en men deze ook uitstraalt. Er is niets mooier dan een prachtige warme ziel met sprankelende ogen die duizend keer meer zeggen dan een strak gezicht zonder uitstraling.  Ja, ik geeft toe dat ik er zelf ook soms moeilijk mee heb zeker wanneer ik een leuke selfie wil nemen en geconfronteerd word met de tand des tijds. Dan durven mijn gedachten wel eens afdwalen en gelukkig hoor ik dan de stem van ons mama die vaak zei: “Ze mogen toch zien wat mijn leeftijd is”.  Meerdere keren dacht men dat ze mijn grootmoeder was. Ze heeft daar altijd moeten mee lachen. Nee, ons mama die genoot van het leven en lag van een rimpel meer of minder nooit wakker. Groot gelijk moeder, men zou vele gelukkiger zijn wanneer men zou beseffen dat het nastreven naar eeuwig jeugd helemaal geen garantie op meer tevredenheid is want na een tijdje wil men meer en meer.  Ieder doet met alle respect met zijn lichaam wat hij wilt. Maar ik probeer, ondanks de verleiding soms, niet mee te doen aan het huidige ideaal en hoop op een mooie waardige manier ouder te mogen worden.

Reacties

Populaire posts van deze blog

GOEDE REIS LIEVE MAMA

HIP HIP HOERA VOOR BAR MARCEL

RUST ZACHT FERNAND

VOLLE MAAN

MAMA WE LATEN JE NIET ALLEEN

EN PLOTS...

ALLEREERSTE POST OP EIGEN BLOG

DEMENTIE: RECLAMESPOTJE VAN EEN GELUKKIGE MAMA IN DE HOME

HET IS WEER VOORBIJ

HOOP DOET LEVEN